Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og håndverk. Min historie om en reise i et vurderingslandskap.
Abstract
Norsk:
Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring. Fenomenet som studeres kvalitativt i denne
oppgaven er forståelser om Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og
håndverksfaget på ungdomsskolen. Hensikten med oppgaven var å utfordre forskerens
etablerte forståelse om fenomenet i lys av tilpasset opplæring og gi et pedagogisk og
didaktisk bidrag til utdanningsfeltet med et spesielt øyemål for kunst og håndverksfaget.
Oppgaven ble konstruert som en pedagogisk filosofisk reise i et vurderingslandskap. På
reisen følges spor og det skapes nye spor i landskapet. Forskeren møter blant annet en
filosofisk tenkning tilhørende filosofene Deleuze og Guattari og tre kunst og
håndverkslærere. Spor og datamateriale undersøkes i forhold til etablerte forskningsfunn,
teorier, prinsipper og krav spesielt i relasjon til tilpasset opplæring, Vurdering for læring og
kreativitet. Det empiriske materialet fra intervjuer med kunst- og håndverkslærere uttrykkes i
portretter og tabellbilder.
Studien viser frem forskjellige forståelser om Vurdering for læring og hvorfor det kan tenkes
å være slik. Studien fremhever læreres ulike forståelser som positive forskjelligheter, men
den viser også frem kompleksiteten i forståelser og profesjonsutøvelser. Oppgaven uttrykker
et mangfold av sammenhenger og relasjoner som er av betydning for håndtering av
myndighetenes prinsipper og krav til undervisning.
Studien viser frem både etablerte og nytenkende inkluderende undervisningsmetoder.
Gjennom reisen forskyves en forståelse fra Vurdering for læring som tiltak, verktøy eller
prosess der læreren gjør Vurdering for læring, til en forståelse mot hva elevene gjør med
vurderingsverktøy i læringsprosesser. Det anes også en forskyvning fra en lærersentrert til en
elevsentrert undervisning. Effekter av reisen er teoretiske vurderingsverktøy som
vurderingskriterier og vurderingsskjema. English:
This is a Master’s degree thesis in Adapted Education. The phenomenon that the thesis deals
with is understandings about assessment for learning and teaching methods in art and craft
in comprehensive school. The intention with the thesis was to challenge the researcher’s
established understanding of the phenomenon in the light of adapted education and give a
pedagogical and didactic contribution to the educational field, especially in relation to art
and craft.
The thesis is constructed as a pedagogical philosophical journey in an assessment scenery.
During this journey, traces are followed and new ones are made. The researcher meets a
philosophical thinking belonging to philosophers Deleuze and Guattari, in addition to three
art and craft teachers. The traces and the data material are examined in relation to established
research findings, theories, principles and requirements, especially in relation to adapted
education, assessment for learning and creativity. The empirical data from interviews with
art and craft teachers are expressed in portraits and table-images.
The study points to different understandings about assessment for learning, and why it is
likely to be this way. The study emphasizes that different understandings among teachers are
positive distinctions, however, it also shows the complexity in understandings and
professional practice. The thesis expresses a wide variety of connections and relations that
are of importance when dealing with the authorities’ principles and requirements for
teaching.
Both established and new thinking including teaching methods are presented in this study.
Through the journey, there is a shift from an understanding of assessment for learning as an
initiative, tool or process where the teacher practices assessment for learning to an
understanding of what the pupils do with assessment tools in learning processes. There is
also a sense of shift from a teacher’s perspective to a pupil`s perspective. The results from
the journey are theoretical assessment tools, such as assessment criterions and assessment
forms.
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.