• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gjensidig skole-hjem samarbeid - en kvalitativ undersøkelse om fire læreres refleksjoner om idealer og realiteter i et gjensidig skole-hjem samarbeid.

Thoreid, Ingrid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Thoreid.pdf (1.192Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2407459
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education [176]
Abstract
Norsk:

Denne masteroppgaven er tilknyttet studieprogrammet ”master i tilpasset opplæring” ved

Høgskolen i Hedmark, 2016. Oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan et gjensidig

skole-hjem samarbeid utvikles hvor jeg tar utgangspunkt i fire læreres refleksjoner om

idealer og realiteter i et gjensidig skole-hjem samarbeid. Den teoretiske rammen for

oppgaven består av Pierre Bourdieus forståelse av symbolsk kapital og habitus, Axel

Honneths anerkjennelsestypologi og teori omkring empowerment som begrep og ideologi. I

tillegg benytter jeg teori om relasjonelle ferdigheter, tillit og Nordahls perspektiver på skolehjem

samarbeid. Materialet bygger på en kvalitative intervjuer som ble gjennomført våren

2016. Undersøkelsen viser at informantene vektlegger relasjonelle ferdigheter og åpen dialog

som idealer for et gjensidig skole-hjem samarbeid. Videre reflekterte de over realitetene i et

gjensidig skole-hjem samarbeid ved å vise til strukturelle rammer, handlingsrom, avgjørelser

og foreldrenes engasjement. Funnene i denne undersøkelsen kan vise en tendens hvor

manglende fokus på foreldremedvirkning, tillit og en støttende og utviklingsorientert

skolekultur kan danne et uheldig utgangspunkt for utviklingen av et gjensidig skole-hjem

samarbeid. Et slikt samarbeid krever et helhetlig perspektiv med fokus på maktfordeling,

refleksjoner omkring holdninger og atferd i møte med foreldrene, samt utforsking og

revidering av eksisterende maktstrukturer. En undervurdering av denne kompleksiteten kan

ifølge denne undersøkelsen forplante seg i ulike samarbeidsområder, og forhindre

utviklingen av et gjensidig skole-hjem samarbeid.
 
English:

This master thesis is part of the master degree in Adapted Education at Hedmark University

of Applied Sciences, 2016. By drawing upon four teachers’ reflections on ideals and realities

in a mutual school-home collaboration, this study examines how a mutual school-home

collaboration develops.

The theoretical framework is composed of Pierre Bourdieu’s understanding of symbolic

capital and habitus, Axel Honneth’s recognition typology, as well as theories on

empowerment as a concept and ideology. Additionally, the thesis uses theories on relational

skills, trust and Nordahl’s perspectives on school-home collaboration. The empirical material

consists of qualitative interviews conducted during spring 2016.

The thesis shows that the informants emphasized relational skills and open dialogue as ideals

for a mutual school-home collaboration. Furthermore, they reflected on the realities of a

mutual school-home collaboration by referring to structural framework, maneuverability

within a framework, decisions and parental engagement.

The findings suggest that lack of mutual trust, parental involvement, and a supportive and

development-oriented school culture, may weaken the school-home collaboration.

In order to create a functional cooperation, however, it is necessary to implement a holistic

perspective and take into consideration the existing power distribution, reflection on attitude

and behavior when facing parents, along with exploration and revision of existing power

structures. Underestimating the complexity might, according to this study, propagate in

different areas of cooperation and prevent the development of a mutual school-home

collaboration.
 
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit