Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHuse, Sarah M.
dc.date.accessioned2016-09-23T12:17:16Z
dc.date.available2016-09-23T12:17:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410206
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven vokste frem med bakgrunn i erfaringer på både et personlig, yrkesmessig og faglig plan. Masteroppgaven er en kvalitativ studie med narrativ tilnærming. Med grunnlag i Julia Kristevas perspektiver om språk, subjekt og mening søkes det etter en forståelse av menneskelig utvikling, språkets rolle i denne og hvordan disse perspektiver kan ha et bidrag i rådgivningsdialogen. Det søkes kunnskap om hvordan språklige og meningsdannende prosesser i mennesket kan bidra til å virke dialogfremmende i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid. Oppgavens tittel og problemstilling er: Dialogfremmende arbeid Hvordan kan Kristevas perspektiver om språk, subjekt og mening styrke dialogen, og hvordan kan rådgiver drive sitt arbeid på bakgrunn av disse? Et ønske om å få et innblikk i hvordan rådgivning oppleves for dem det gjelder, la grunnlaget for at det er gjort åpne kvalitative intervjusamtaler med en narrativ tilnærming. Studien omfatter intervjusamtaler med et foreldrepar og deres rådgiver i PP-tjenesten, og søker et innblikk i deres fortellinger om hva de vektlegger som viktig og betydningsfullt i rådgivningssammenheng. I oppgaven redegjøres det for tre forskningsspørsmål: - Hva vektlegger foreldre og rådgiver i sine fortellinger om møtet, relasjonene og dialogen? - Hvordan vises Kristevas perspektiver i intervjusamtalene med foreldre og rådgiver? - Kan Kristevas perspektiver gi rådgiver nye redskaper for dialog og relasjon? Et av oppgavens mål er at den kunnskapen som fremstilles bør ha relevans for yrkesutøvelsen som rådgiver og at den skal virke dialogfremmende i arbeidet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.subjectPedagogikknb_NO
dc.titleDialogfremmende arbeid : Hvordan kan Kristevas perspektiver om språk, subjekt og mening styrke dialogen, og hvordan kan rådgiver drive sitt arbeid på bakgrunn av disse? : En kvalitativ studie med narrativ tilnærmingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber122nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel