• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Jeg vil ha dem med meg ut!» : En kvalitativ studie av utendørsaktiviteter og naturmøte på Island og i Norge. i oppveksten

Kristínardóttir, Kolbrún
Master thesis
Thumbnail
View/Open
SBU3008 Masteroppgave Kolbrun Kristnardottir mai 2016.pdf (3.891Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2410543
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge [92]
Abstract
Bakgrunn: Inaktivitet i befolkningen er et av nåtidens største problemer for

folkehelsen (World Health Organization [WHO], u.å.). Forskning viser at motivasjon

for fysisk aktivitet er større når du er ute, samt at det ligger en helsegevinst i

naturmøte, uansett aktiviteten (Kurtze et al., 2009). I folkehelsearbeidet har derfor

sammenhengen mellom natur og helse, fått større oppmerksomhet de siste årene

(Meld. St. 18 (2015–2016)). Foreldre har en nøkkelrolle i å utvikle barns interesse for

naturmøte (Tordsson & Vale, 2013), og lært helseatferd i oppveksten har mye å si for

individets helse videre i livet (Helsedirektoratet, 2010).

Problemstilling: Hvilke verdier og holdninger vektlegger islandske og norske

foreldre når det gjelder barnets- og familiens fritid, naturmøte og

utendørsaktiviteter? Og hvordan kan forskjeller og likheter mellom landene forstås?

Metode: Oppgaven er en kvalitativ studie. Data var innsamlet med ved hjelp av

semistrukturerte intervjuer, med foreldre til barn i 4. klasse. Fem foreldre fra

Lillehammer i Norge ble intervjuet, og fem fra Hafnarfjörður på Island.

Teoretisk forankring: Studien bygger på et folkehelseperspektiv, et sosiokulturelt

perspektiv og teorier om foreldre som rollemodeller.

Resultater og konklusjon. Foreldrene bekreftet det som forskningen hevder; at

nåtidens barn leker mindre ute, og har mindre frihetsradius i leken. De islandske

foreldrene beskrev likevel noe friere barndom. Foreldrene på Lillehammer anså en

«Aktiv skolevei», som viktig for fysisk aktivitet, og for det sosiale. Derimot hadde

ingen av foreldrene i Hafnarfjörður et bevisst forhold til en aktiv skolevei. Den

organiserte idretten var, i begge land, ansett som viktig i oppveksten, for barns helse

og i sosial sammenheng. Barneidretten opptok mer av fritiden i Hafnarfjörður, og ble

gjerne fremstilt som en oppdragende helsevirksomhet. Foreldrene i Hafnarfjörður

fortalte om generelt lite tid til familiesamvær. Naturmøte og utendørsaktiviteter var

mye mer fremtredende som samværsform, hos foreldrene på Lillehammer.

Naturopplevelser og naturglede ble fremhevet, samt helsefordeler, og ikke minst

naturens beroligende effekt på barn og voksne. Lite utvalg gjør at resultater ikke er

generaliserbare. Det var derimot interessant å se at mye av resultatene viste seg å

reflekteres i det sosiokulturelle landskapet.

Nøkkelord: Utendørsaktiviteter, naturmøte, fri lek, utelek, familie, barn, helse
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit