dc.contributor.author | Moen, Therese Karina | |
dc.date.accessioned | 2016-10-11T12:26:32Z | |
dc.date.available | 2016-10-11T12:26:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2414265 | |
dc.description | Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Jeg har sett nærmere på begrepene identitet, habitus, ressursorientert/problemorientert tilnærming til mangfold, inkluderende fellesskap, anerkjennelse, voksenrollen og barnehagen som en kulturell møteplass i teorikapitlet. Jeg har intervjuet tre pedagoger i to forskjellige barnehager i forhold til arbeidet deres med minoritetsbarns kultur i barnehagens aktiviteter og hverdag, samt hva er deres holdninger og syn på minoritetsbarn. Jeg har videre analysert og drøftet mine funn utfra aktuell teori og Bourdieu`s begrep habitus.
Problemstilling: Hvordan arbeider barnehagen for å tydeliggjøre minoritetsbarns kultur i barnehagens aktiviteter og hva er personalets syn på etniske minoritetsbarn? | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
I have taken a closer look to these concepts: identity, habitus, resource-oriented/problem-oriented approach to diverstity, regcognition, inclusive communities and the kindergarten as a cultural meeting place in the following theory chapter. I have interviewed three kindergarten-theachers in two different kindergartens. I have also looked closer on how the staff work with minority children`s culture in the kindergartens activties and every day life in the kindergarten, and what the staff`s attitude and thoughts towards minority children. I have further analyzed and discussed my findings from the theory chapther and Bourdieu`s term habitus.
Research thesis: How does the kindergarten work on clarifying minority children`s culture in the kindergarten`s activities, and what is the staffs views on ethnic minority children? | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | BLU | nb_NO |
dc.subject | habitus | nb_NO |
dc.subject | mangfold | nb_NO |
dc.subject | inkluderende fellesskap | nb_NO |
dc.subject | anerkjennelse | nb_NO |
dc.title | Minoritetsbarns kultur i barnehagen. | nb_NO |
dc.title.alternative | Minority children`s culture in the kindergarten. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 40 | nb_NO |