Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOnes, Lise
dc.date.accessioned2016-10-11T12:48:53Z
dc.date.available2016-10-11T12:48:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2414277
dc.descriptionBacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Jeg har spurt språkpedagoger og spesialpedagoger om hva som er viktig i arbeidet med norsk som andrespråk i flerkulturelle barnehager. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming og har foretatt et gruppeintervjuet for å samle inn data. Alle informantene arbeider innenfor samme bydel hvor majoriteten er flerspråklige. Informasjonen fra intervjuet forteller at det er faktorer rundt språkarbeidet som må løftes for at arbeidet med norsk som andrespråk skal gi bedre resultater. Morsmålsferdigheter, ordforråd, en god språklæringsarena med et språkbevisst personale og integrering, er de viktigste faktorene mener mine informanter. Arbeidet med oppgaven har lært meg at det avgjørende med gode holdninger og god kvalitet i arbeidet med norsk som andrespråk hos flerspråklige barn.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: What do langauge educators believe to be the most important factors in working with children who are learning Norwegian as a second language? That is the question I have set out to answer using a qualitative aproach, and came to brief but comprehensive conclusions. Drawing on the collective experiences of well qualified language educators, from pre-school and up through elementary school levels and in locations with high numbers of multi-lingual and immagrant families. I was able to take the data and draw a clear overview. There is a need to improve the quality in which the Norwegian educational system can offer to such children. According to those interviewed; a firm grasp of the childs own mother tongue, strong vocabulary foundations, and a good learning environment staffed with those who maintain a good attitude, are passionate for language and are knowledgable in integration, are the strongest factors for the successful development in multi-lingual children.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectflerkulturelle barnehagernb_NO
dc.subjectspråkutviklingnb_NO
dc.subjectmangfoldnb_NO
dc.subjectintegreringnb_NO
dc.titleNorsk som andrespråk i flerkulturelle barnehager.nb_NO
dc.title.alternativeNorwegian as a second language in multicultural pre-schools.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber38nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel