Tverrprofesjonell samarbeidslæring : «Skulder ved Skulder» : Et pilotprosjekt.
Dolva, Anne-Stine; Johansen, Astrid Smedsrud; Lindstad, Marte Ørud; Martinsen, Frank; Steinseth, Else Berit; Wangensteen, Sigrid
Abstract
tråd med samhandlingsreformens intensjon med å forberede tverrprofesjonell yrkesutøvelse i
tjenestene ble det etablert et samarbeid mellom høgskolene i Hedmark og Oppland. Dette
arbeidsnotatet handler om erfaringene som ble gjort med tverrprofesjonell samarbeidslæring
(TPS) med studenter fra fire helsefagutdanninger. Pilotprosjektet «Skulder ved Skulder» ble
utviklet i samarbeid med kommunene Hamar, Vågå, Lom og Skjåk. Hensikten var å legge til
rette for at studenter fra ulike utdanninger skulle lære av, om og med hverandre i hjemmebaserte
tjenester i arbeid med pasienter/brukere med demenslidelser.
Tjue studenter fra fire helsefaglige utdanninger deltok. TPS-praksis ble organisert i tilknytning
til ordinære praksis, med en varighet på fire uke, og det ble utviklet felles læringsutbytter og
arbeidskrav. Studentene ble inndelt i tverrprofesjonelle grupper på fire, og hver gruppe fikk sin
kommunale TPS-veileder for denne perioden. I tillegg hadde gruppene generell veiledning fra
skolekontakt/lærer.
Pilotprosjektet gav verdifulle erfaringer knyttet til organisering, veiledning og ikke minst
studentenes læring. Det ble erfart at grupper på fire ga en god mulighet til kunnskapsdannelse
i praksis.
Når det gjaldt organisering, erfarte vi at forholdet mellom ordinær praksis og TPS-praksis ble
uklart. En tydeligere implementering av disse to bør utvikles. For læringens del erfarte vi at en
spesiell målgruppe pasienter/brukere ikke var avgjørende. Derimot var situasjonene og
oppgavene som studentene fikk jobbe med viktige for læringen. For eksempel var et felles fokus
på kartlegging betydningsfullt. TPS-veileder hadde en viktig rolle når det gjaldt å legge til rette
for læresituasjoner, og skolekontakt/lærer for se muligheter til å arbeide med læringsutbytter og
arbeidskrav. Tid til refleksjon ble avdekket som en viktig faktor for studentenes læring, der de
drøftet opplevelser og erfaringer fra læresituasjoner.
Pilotprosjektet har gitt verdifull erfaring, og prosjektet er bestemt videreført til 2017.
Målsettingen er å utvikle en praksismodell som implementerer tverrprofesjonell samarbeidslæring.