Tilvenning for de yngste barna i barnehagen.
Bachelor thesis

Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2423412Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne oppgaven fokuserer på hva som kan bidra til å skape en trygg og god tilvenningsperiode for de yngste barna i barnehagen. Teori fra blant annet Bowlby og Winnicott om tilknytning og overgangsobjekt belyser sentrale deler av hva som er viktig i en tilvenningsperiode. Gjennom kvalitativt forskningsintervju fra barnehagefeltet belyser jeg hva to barnehager legger til grunn for å legge til rette for trygg og tilvenning for de yngste. Tilvenningen er forøvrig et tema som trenges å belyses fordi det, i forhold til antall småbarn som i dag går i barnehagen, er lite forskning på temaet. Mine funn drøftes så opp mot relevant teori, før jeg avslutningsvis oppsummerer oppgavens høydepunkter sett i lys av min problemstilling: «Hvordan kan barnehagepersonalet legge til rette for trygg og god tilvenning for de yngste barna i barnehagen?» English:
This bachelor thesis focuses on how to create a safe adaptation period for toddlers in kindergarten one-six. Relevant theory from Bowlby and Winnicott, among others, focus on attachment and transitional objects to clarify what is most important during the adaptation period. Through qualitative interviewing I have worked with two different kindergartens, to find out what they value in the process of facilitating comforting attachment for toddlers. Additionally, the attachment period is in need of more research, as there is not much research on the subject. My findings are then discussed in light of relevant theory.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.