Gjennomstrømning i den videregående skolen : en subjektiv forståelse av ikke-vestilge migranters erfaringer
Abstract
Temaet for denne masteravhandlingen er frafallsproblematikken i den videregående skolen blant ikke-vestlige migranter. Cirka 42 % av ungdommen i denne gruppen falle fra før de oppnår generell studie- eller yrkeskompetanse (Østby, 2016). Jeg ønsker å avdekke faktorer som bidrar til gjennomstrømning og vil derfor ta utgangspunkt i de som har klart å fullføre den videregående skolen på normert tid (3-5 år). Det er gjennomført en god del forskning både nasjonalt og internasjonalt på frafall i den videregående skolen, både generelt og med fokus på utsatte grupper. Denne oppgaven skiller seg fra mye av den tidligere forskningen ettersom jeg ønsker å ha et fokus på de som faktisk har en reell erfaring med hva som krevdes for å fullføre. Målgruppen min blir dermed altså ikke-vestlige migranter som fullførte den videregående skolen på normert tid.
Problemstillingen min er slik:
Hvilke faktorer er det som kan bidra til gjennomstrømning i den videregående skolen for ikke-vestlige migrant ungdommer.
Årsaken til at norskfødte med innvandrerbakgrunn ikke er en del av dem jeg ønsker å undersøke er at de har en betydelig høyere gjennomstrømningsprosent i den videregående skolen enn ikke-vestlige migranter. Denne gruppen er statistisk mye likere majoritetsungdommen Jeg er ute etter å belyse faktorer som bidrar til gjennomstrømning hos statistisk utsatt minoritetsungdom.
Denne masteravhandlingen er et kvalitativt studie der jeg har benyttet meg av fire personlige intervjuer med ikke-vestlige migrant ungdommer mellom 18 – 25 år for å belyse problemstillingen. For å gi en forståelse av informantenes intervjuer har jeg valgt å benytte meg av begrepene selvbilde, mestring og motivasjon som analytiske begreper. Informantenes subjektive erfaringer og opplevelser vil være i fokus.