• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdom "i risiko"? : en diskursanalyse av hegemoniske diskurser og alternative

Solli, Lene Nygaard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
SBU3008 Masteroppgave Lene Nygaard Solli september 2016.pdf (744.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2426449
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge [92]
Abstract
I oppgaven identifiseres og analyseres diskurser om ungdomsskoleelever og deres valg av

utdanning. Diskursanalyse har blitt brukt som teoretisk perspektiv, og oppgaven bygger på

antagelser om at språkbruk bidrar til å konstituere vår oppfattelse av virkeligheten. Det antas

at språket vi bruker om ungdomsskoleelever og deres valg av utdanning har konsekvenser for

hvordan ungdom forstår seg selv og verden rundt seg. I oppgaven analyseres et utvalg

vitenskapelige og offentlige tekster om ungdom og utdanningsvalg. Det pekes på at en

kunnskapsøkonomisk diskurs og en risikodiskurs har en hegemonisk posisjon i tekstene.

Samtidig pekes det på stemmer som er kritiske til de utdanningspolitiske føringene. I analysen

av fokusgruppeintervjuer med foreldre, lærere og rådgivere i ungdomsskolen kommer det

frem at informantene legger vekt på identitet og frie valg når de snakker om ungdoms valg av

utdanning. Samtidig preges intervjuene av bekymring for ungdom som er i risiko for å falle

fra, eller som strekker seg langt for å imøtekomme forventninger og press fra ulike arenaer i

samfunnet. Flere av informantene er også kritiske til de utdanningspolitiske føringene. I siste

del av analysen rettes det et kritisk blikk mot egen forskningsprosess og mot en tendens til å

forstå ungdom gjennom et press-premiss med fokus på psykisk helse. Deretter identifiseres

alternative stemmer i intervjuene, stemmer som ikke handler om bekymring og press.

Funnene drøftes ut i fra hvilke konsekvenser de ulike diskursene kan ha for ungdoms

subjektivitet. Kombinasjonen av de hegemoniske diskursene på makronivå og de kritiske

stemmene i intervjuene, drøftes i lys av Foucaults forståelse av makt og styring. Samtidig

argumenteres det for å løfte frem et alternativt, og mer hverdagslig språk om ungdom med

fokus på det relasjonelle, erfaringsbaserte og øyeblikksorienterte. Dette for å ivareta

ungdomstidens egenverdi og tilby ungdom en aktiv og autonom subjektposisjon som de kan

forstå seg selv ut ifra.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit