Ungdom "i risiko"? : en diskursanalyse av hegemoniske diskurser og alternative
Abstract
I oppgaven identifiseres og analyseres diskurser om ungdomsskoleelever og deres valg av
utdanning. Diskursanalyse har blitt brukt som teoretisk perspektiv, og oppgaven bygger på
antagelser om at språkbruk bidrar til å konstituere vår oppfattelse av virkeligheten. Det antas
at språket vi bruker om ungdomsskoleelever og deres valg av utdanning har konsekvenser for
hvordan ungdom forstår seg selv og verden rundt seg. I oppgaven analyseres et utvalg
vitenskapelige og offentlige tekster om ungdom og utdanningsvalg. Det pekes på at en
kunnskapsøkonomisk diskurs og en risikodiskurs har en hegemonisk posisjon i tekstene.
Samtidig pekes det på stemmer som er kritiske til de utdanningspolitiske føringene. I analysen
av fokusgruppeintervjuer med foreldre, lærere og rådgivere i ungdomsskolen kommer det
frem at informantene legger vekt på identitet og frie valg når de snakker om ungdoms valg av
utdanning. Samtidig preges intervjuene av bekymring for ungdom som er i risiko for å falle
fra, eller som strekker seg langt for å imøtekomme forventninger og press fra ulike arenaer i
samfunnet. Flere av informantene er også kritiske til de utdanningspolitiske føringene. I siste
del av analysen rettes det et kritisk blikk mot egen forskningsprosess og mot en tendens til å
forstå ungdom gjennom et press-premiss med fokus på psykisk helse. Deretter identifiseres
alternative stemmer i intervjuene, stemmer som ikke handler om bekymring og press.
Funnene drøftes ut i fra hvilke konsekvenser de ulike diskursene kan ha for ungdoms
subjektivitet. Kombinasjonen av de hegemoniske diskursene på makronivå og de kritiske
stemmene i intervjuene, drøftes i lys av Foucaults forståelse av makt og styring. Samtidig
argumenteres det for å løfte frem et alternativt, og mer hverdagslig språk om ungdom med
fokus på det relasjonelle, erfaringsbaserte og øyeblikksorienterte. Dette for å ivareta
ungdomstidens egenverdi og tilby ungdom en aktiv og autonom subjektposisjon som de kan
forstå seg selv ut ifra.