Musikk og gratistjenester: Å forstå deres brukere
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2428479Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven ser vi på karakteristikker ved brukere som benytter seg av gratistjenestene YouTube og SoundCloud. Vi presenterer hvorfor dette er interessant og bygger opp våre antagelser med et teoretisk rammeverk basert på en rekke forskeres teorier. Videre går vi inn på metode og utdyper hva MINS-prosjektet, da denne oppgaven er et sideprosjekt i et langt større forskningsprosjekt under Interreg. I vår forskningsprosess setter vi tre variabler som måler diverse aspekter ved brukerens personlighet, som parasosialitet, sosialt fellesskap og delingsvilje og holdninger, samt en variabel som måler betalingsvilje, opp imot bruk av gratistjenester. Dette har resultert i noen interessante funn som kan hjelpe oss og musikkbransjen med å forstå brukerne av gratis musikkstrømmetjenester. Deretter analyserer vi våre resultater og skildrer de personlighetstrekkene ved brukerne av YouTube og SoundCloud som viser seg å ha en kausal sammenheng. Nøkkelord: Gratis musikktjenester, brukeratferd, personlighetstrekk, parasosialitet, deling, fellesskap, betalingsvilje Engelsk sammendrag (abstract): In this paper, we are exploring different characteristics of users who use free streaming services like YouTube and SoundCloud for music related purposes. We will present our reasons for why we find this topic interesting, and justify our assumptions based on a theoretical framework. We will then proceed by explaining our methodical framework and explain our participation in the MINS-project. This paper can be viewed as a side project related to a research project of a significantly larger scale, under the initiative of MINS and Interreg. Our research is built upon three different variables that measures a selection of aspects regarding the user’s personality and behaviour; para-social interaction, participation in social communities and attitude towards sharing. We have also included another variable, which measures willingness to pay for music streaming services and looked for a connection related to the use of free music services. Our goal with our analysis is to uncover possible causal relationships between music-oriented use of free streaming services and specific personality traits of people who use them. These variables generated some interesting results that can provide a better understanding of mainly YouTube and SoundCloud users, which could be especially interesting for people within the music business. Keywords: free music services, user behaviour, personality traits, para-social, sharing, community, willingness to pay.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i music management