Tilrettelegging for lærere med redusert funksjonsevne – Betydningen av ledelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2440278Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er klare fordeler ved å delta i arbeidslivet, både ut i fra individuelle og samfunnsmessige hensyn. Det er derfor viktig at arbeidsgivere tilrettelegger slik at så mange som mulig får benyttet sin arbeidsevne. Arbeidsgivere plikter ifølge arbeidsmiljøloven § 4-6 å tilrettelegge «så langt det er mulig». Som IA rådgiver for ulike virksomheter i offentlig sektor opplever jeg at ledere i stor grad strekker seg langt for å ivareta sin tilretteleggingsplikt. For skoleledere oppleves det imidlertid utfordrende å tilrettelegge for lærere med redusert funksjons- og arbeidsevne, særlig dersom læreren ikke kan undervise. Argumentasjonen er at en lærer er ansatt for å undervise, og dersom vedkommende ikke kan det gjør skolens organisering og økonomi at det er begrenset med andre oppgaver lærere kan gjøre. Til tross for at skolens kjerneoppgaver og organisering gjør det vanskelig, er det noen skoleledere som likevel klarer å tilrettelegge. Jeg har valgt å fokusere på disse skolelederne, og har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva gjør skoleledere i barneskolen når de lykkes med å tilrettelegge for lærere med redusert funksjonsevne? – Betydning av ledelse. Problemstillingen ble belyst ved hjelp av kvalitativ metode med elementer fra Positive Deviance som forskningsdesign. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer av fire rektorer ved barneskoler i en middels stor kommune på Østlandet. Rektorene ble rekruttert på bakgrunn av deres positive erfaring med å tilrettelegge for lærere med redusert funksjonsevne. Undersøkelsen viser at rektorene følger opp lærere med redusert funksjonsevne i henhold til lovverk og interne prosedyrer. Det er imidlertid ikke hva de gjør men hvordan de gjør det, dvs. hvordan rektorene utøver ledelse, som har betydning for om tilretteleggingen lykkes. Konklusjonen er at det er relasjonsaspektet ved ledelsen som er viktigst for å lykkes med å tilrettelegge. En god relasjon preget av tillit, trygghet og trivsel er avgjørende i alle fasene av et tilretteleggingsforløp. En god relasjon danner grunnlaget for at læreren medvirker slik at de sammen finner løsninger som bidrar til at læreren får bedret sin arbeidsevne uten at dette går ut over de andre medarbeiderne eller medfører kvalitativt eller økonomisk uforsvarlig drift av skolen. Engelsk sammendrag (abstract)
There are definite benefits by participating in working life, both from an individual’s perspective, and that of society. Hence the importance of Employers to make reasonable adjustments to enable as many people as possible to utilise their employability. Employers are bound by statutory law “Arbeidsmiljøloven” §4-6, to make reasonable adjustments “to a feasible extent”. As an Inclusive Employment Advisor for a variety of departments within the Public sector, I experience that leaders will in general stretch far to ensure their duty to make reasonable adjustments is met. However, leaders within the Educational departments are finding it challenging to facilitate reasonable adjustments for teachers who are experiencing limitations in their functionality and employability. The argumentation used is that the teachers are employed to teach and give lectures, and therefore, when they loose their ability to do so, the individual school’s organisational structure and economy give limited possibilities to give them other tasks to carry out or roles to fulfil. Despite the school’s core tasks, main functions, and organisational structure, some school leaders still manage to make the necessary reasonable adjustments. I have chosen to focus on these school leaders, and have based my work on the following hypotheses: “What does the school leader do when they succeed in making the reasonable adjustments necessary for teachers with limitations in their professional functionality? - The significance of leadership. Method used to look at this hypothesis was a qualitative method supplemented by elements of Positive Deviance as research design. Semi structured interviews of four Head Masters of primary schools in a medium sized council in the East of Norway were carried out. These Head Masters were employed due to their positive experience from making reasonable adjustments for teachers with limited functionalities. The research demonstrates that the Head Masters support and monitor the teachers who have limited functional abilities, as set out within the statutory law and internal procedures. It became evident that it is not just what they do, but how they do it, that is essential. It became clear their leadership style played a significant part in how the facilitation of the reasonable adjustments was made and the success of these. The conclusion made is that the relational aspect of management is most important for success when facilitating reasonable adjustments to meet each teacher’s identified needs. A sound relationship between the leader and the teacher based on trust, sense of wellbeing and safety is paramount in all the phases of this process. A good relation forms the basis for the teacher’s participation in this process. The focus is on finding solutions that not only contribute to an enablement of the teacher’s existing abilities, but which also can contribute to an improvement of the teacher’s employability, this without having a negative impact on colleagues nor lead to a qualitative or economical irresponsible management and operation of the school.
Beskrivelse
Erfaringsbasert master, 90 studiepoeng.