Blar i Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282"
Viser treff 1-14 av 14
-
En kvalitativ studie av et utvalg læreres oppfatning av kontakten og samarbeidet med PPT: hvilken plass har systemarbeidet i samarbeidet mellom skole og PPT?
(Master thesis, 2015-11-18)Fra politikere, skoleeiere, foreldre og lærere ytres det ønske om at alle elever skal prestere godt på eksamen, på nasjonale- og internasjonale prøver, og i skolen forøvrig. Det er imidlertid ikke alle elever som makter ... -
”En skole for alle med blikk for den enkelte” - en visjon som forplikter : hvilke utfordringer møter skolen i sitt arbeid når den jobber for å bli en inkluderende skole? : en case-studie
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven har inkludering som tema, og bygger på en kvalitativ undersøkelse gjort i februar måned 2010. Undersøkelsen er lagt til en bestemt ungdomsskole som samler elever fra ulike grender. Det ble gjort intervju med ... -
Helsedirektoratets konstruksjon av ADHD : Kritisk diskursanalyse av den nye retningslinjen om ADHD
(Master thesis, 2015)Aktualitet, formål og problemstilling: Antall elever med ADHD-diagnose i skolen er stadig økende. Diagnosen er kjent for folk flest, og forbindes ofte med urolige barn og unge med utfordringer knyttet til blant annet skole. ... -
Hvilke utfordringer møter rådgivere på i arbeid med forebyggende psykisk helsearbeid i ungdomsskolen?: En kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2012)Bakgrunn og problemstilling: Formålet med oppgaven er å belyse hvilke utfordringer skolen, og spesifikt rådgivere i ungdomsskolen, opplever med henhold til utførelse av forebyggende psykisk helsearbeid. Vi møter alle på ... -
Klar, ferdig, gå! Hva skjer nå? : empiriske undersøkelser og forskningsanalyse som belyser samsvar og utfordringer mellom 0-3 åringers emosjonelle behov og norske barnehagers praksis
(Master thesis, 2011)Norway is one of several western countries where most children spend long days in non-parent care. The number of children aged 0-3 has grown quickly and in 2008 near 80 % of the nation‟s one year olds attended kindergartens. ... -
Psykisk helse i skolen: hvordan er lærerens opplevelse av arbeidet med psykisk helse i skolen?
(Master thesis, 2015-11-18)Bakgrunn og problemstilling Alle har en psykisk helse og kan oppleve vanskelige livshendelser, som kan ha betydning for den psykiske helsen. Ifølge Folkehelseinstituttet (2010) er psykiske vansker i dag et stort helseproblem ... -
Skoletilbud for barn og unge som er i barnevernstiltak
(Master thesis, 2010) -
Spesialpedagogikkens selvforståelse i vår tid : nytt paradigme i spesialpedagogikk
(Master thesis, 2009) -
Spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Denne artikkelavhandlingen har spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen som tema. Gjennom den teoretiske delen trekkes det opp historiske linjer som gir en forklaring på spesialundervisningens plass i dagens grunnskole. ... -
Tidlig innsats – et satsingsområde de siste årene : Hvordan vises denne strategien innenfor barnehagesektoren når det kommer til barns språkutvikling?
(Master thesis, 2015)Utgangspunktet for denne kvalitative studien er fokuset som har vært på tidlig innsats de siste årene. Dette fokuset kommer til uttrykk gjennom flere Stortingsmeldinger (Kunnskapsdepartementet, 2006-2007, 2008-2009, ... -
Tilpasset opplæring : i spenningsfeltet mellom ordinær undervisning og spesialundervisning
(Master thesis, 2012) -
Trygghet betyr alt! På hvilken måte viser barnehagelærere at de benytter sin kompetanse til å oppdage og forebygge tilknytningsvansker på småbarnsavdeling?
(Master thesis, 2015-11-18)Oppgaven tar for seg følgende problemstilling: ”På hvilken måte viser barnehagelærere at de benytter sin kompetanse til å oppdage og forebygge tilknytningsvansker på småbarnsavdeling?” Hensikten med oppgaven er å sette ...