Browsing Lillehammer Arbeidsnotat by Title
Now showing items 2-21 of 69
-
Barnevernets legitimitet i det senmoderne samfunn
(Arbeidsnotat, Working paper, 1998)I denne artikkelen drøftes sentrale tankemåter, forestillinger og idéer som ligger til grunn for velferdsstatens tjenester generelt og for barnevernet spesielt. Velferdsstaten ble utformet som en løsning på sosiale problemer, ... -
Bedre støtte til risikoutsatte barn og unge i skolen : Innovasjon i skolen og i samspillet mellom skole, barnevern og andre relevante instanser
(Arbeidsnotat;213, Working paper, 2016)Mange risikoutsatte barn og unge får i dag mangelfull skolegang og får ikke utnyttet ressursene sine optimalt. Dette er et problem for barna og deres familier, og for samfunnet, med store omkostninger. Dette prosjektet ... -
“Brukbar” forskning for NAV : Samarbeidsavtaler som virkemiddel for en kunnskapsbasert tjenesteutvikling i NAV
(Arbeidsnotat;223/2018, Working paper, 2018)NAV, ved Arbeids- og velferdsdirektoratet, har inngått samarbeidsavtaler med tre utvalgte norske høgskoler og universitet. Dette notatet handler om bakgrunnen for at NAV har tatt et slikt grep, hvilke ønsker og ambisjoner ... -
Business services and industrial innovation in small scale business environments
(Arbeidsnotat;141, Working paper, 2002) -
Distant Voices, Still Lives : en film om minner og understrømmen av smerte i en engelsk familie. En narrativ analyse av Distant Voices, Still Lives
(Arbeidsnotat;147, Working paper, 2003)Dette essayet er en innholdsanalyse av filmen Distant Voices, Still Lives (Terence Davies, 1988) med fokus på erindringens ulike former, strukturer og meningsinnhold. I analysen benyttes særskilt filosfen Henri Bergson og ... -
Energizing Internationalisation : Evaluation and analysis of internationalisation at Lillehammer College January - April 2000
(Arbeidsnotat;102, Working paper, 2000) -
Etiske hensyn i maktutøvelse
(Arbeidsnotat;216, Working paper, 2017)Sammendrag. Arbeidsnotatet presenterer en arbeidsmodell for å balansere maktutøvelse mot etiske hensyn i profesjonsarbeid med mennesker. Hovedtanken i modellen er at all maktbruk i konfliktsituasjoner må veies opp mot to ... -
Evaluering av prosjektet LÆRNO : Lærende nettverk i Oppland Hva har Høgskolen i Lillehammer lært om det å drive og lede et lærende nettverk?
(Arbeidsnotat;175, Working paper, 2006)Prosjektet Lærende Nettverk i Oppland startet høsten 2004. Det er en av 23 prosjekter i det nasjonale prosjektet Lærende nettverk. Rapporten oppsummerer resultatene fra evalueringsarbeidet som pågikk gjennom prosjektets ... -
Ferdighetstrening : Et eksempel fra undervisningspraksis
(Arbeidsnotat;155, Working paper, 2004) -
Fjellet som kulturell sanseerfaring uttrykt gjennom lyd og bilde
(Arbeidsnotat;207, Working paper, 2015)Dette er en refleksjon over audiovisuelle arbeider om naturen ved Tvergasteinstjørnet på Hallingskarvet, og om arbeidsprosessen og tilbakemeldinger. I disse arbeidene forsøker jeg å formidle mine egne erfaringer i denne ... -
Fleksibilitet og læring : Rapport om videreutvikling av studiet ”Omstilling og forhandlinger” ved Høgskolen i Lillehammer
(Arbeidsnotat, Working paper, 1998)Denne rapporten diskuterer muligheten for en videreutvikling av studiet ”Omstilling og forhandlinger” i retning av større fleksibilitet. Fleksibilitet er her definert ut fra studiesituasjon, faglig innhold og i forhold ... -
Fornuft og natur En presentasjon og drøftelse av John McDowells forståelse av fornuft og natur i boka Mind and World
(Arbeidsnotat;132, Working paper, 2002) -
«Fra jeg til vi» : Læring skulder ved skulder
(Arbeidsnotat;221/2017, Report, 2017)Denne rapporten dekker et arbeid som har pågått fra 2013 til 2017. Det startet med en idé om å prøve ut felles praksisstudier for studenter fra tre profesjonsutdanninger for å finne ut hvilket læringspotensial som lå i ... -
Funksjoner og regioner : Bidrag til en innovativ regionforvaltning
(Arbeidsnotat;168, Working paper, 2005) -
Føderalisering : nasjonalstat : historiografi Seminarrapport fra forskningsgruppa i europeisk integrasjon
(Arbeidsnotat;126, Working paper, 2001) -
Human-scientific Planning Theory
(Arbeidsnotat, Working paper, 1998)This working report is a paper written to XII AESOP Congress 22 – 25 July 1998, Aveiro, Portugal. It is a presentation of human-scientific action theory and its linkage to planning, both planning theory and planning practice. ... -
Høgskoledidaktiske riss : momenter til en historie om undervisningsdialogen i høyere utdanning fram til 1900-tallet
(Arbeidsnotat;148, Working paper, 2003)I dette arbeidsnotatet prøves det å trekke noen grove linjer for hvordan man har oppfattet og foreskrevet undervisning i høyere utdanning i løpet av utviklingen av den høyere utdanning, spesielt knyttet til universitetene ... -
I utakt med unge med funksjonshemming?
(Arbeidsnotat;163, Working paper, 2004) -
Inclusion and participation of older persons in situations of dependency
(Arbeidsnotat;128, Working paper, 2001)