Fusjoner i kunnskapsinstitusjoner: Hvilke emosjoner preger medarbeidere i en fusjonsprosess - og på hvilken måte kan kommunikasjon påvirke disse emosjonene?
Abstract
Vi gikk inn i dette temaet med intensjon om å finne ut om fusjoner i kunnskapsinstitusjoner legger tilstrekkelig vekt på hvordan kommunikasjon påvirker medarbeideres emosjoner i slike endringsprosesser. Vi ønsket også å gå dypere inn i hvilke emosjoner som i størst grad fremkalles i medarbeidere under slike omstendigheter. Som et resultat av denne interessen landet vi på følgende overordnet tema og problemstilling: Fusjoner i kunnskapsinstitusjoner: Hvilke emosjoner preger medarbeidere i en fusjonsprosess – og på hvilken måte kan kommunikasjon påvirke disse emosjonene? Videre fant vi det relevant å følge opp problemstillingen seks forskningsspørsmål som skulle besvares nærmere. Kortfattet kan vi si at disse berører fusjonsprosessens karakteristika, emosjoner og endringsmotstand, kommunikative tiltak for å håndtere emosjoner og effekten av håndtering i form av jobbtilfredshet, motivasjon og lojalitet. Vår forskning er gjennomført som en kvalitativ enkeltcasestudie hvor vi har benyttet et eksplorativt undersøkelsesopplegg. Bakgrunnen for dette er at vi undersøker myke data som ikke lar seg kartlegge gjennom standardiserte skjemaer. Datainnsamling har foregått gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer med et strategisk utvalg av informanter. Det teoretiske grunnlaget for vår analyse er innhentet gjennom sentrale begreper som Professional Service Firms, Mergers, Emotions og Communication. I en teoretisk sammenheng viser tidligere forskning at dette er komplekse temaer som det er vanskelig å ha endelige meninger om. Forskning har også lite innhold som knytter begrepene kommunikasjon og emosjoner sammen. Våre funn viser at kommunikasjonen i vår kontekst har vært preget av toppstyring og for lite fokus på medarbeiderperspektivet. Informantene føler seg ikke at kommunikasjonen har vært god nok. Vi mener at denne studien har relevans for organisasjonen i vår kontekst så vel som for andre bransjer. Dette mener vi basert på at endringsprosesser alltid vil fremkalle bevegelse i medarbeidernes emosjoner – både negative og positive – og at dette må håndteres forsvarlig. Det kunne være interessant å undersøke andre nivåer av organisasjonen enn vårt eget utvalg. Det kunne også være interessant å undersøke de samme temaene gjennom samtlige faser av fusjonen, og deretter på utvalgte tidspunkt senere i den nye organisasjonens liv. Vi ser at tidsrammen for vår forskning er en begrensning. Vi er likevel fornøyde med de funnene vi har gjort under prosjektets forutsetninger. Abstract (engelsk sammendrag)
We approached this subject with the intention of discovering if mergers within Professional Service Firms prioritize how communications impact employee’s emotions in these changing processes. We also wanted to go more in-depth into which emotions that are summoned within the employees under such conditions. Because of this interest we chose the following theme and research question: Merging in Professional Service Firms: What kind of emotions will impact employees in a merger process – and in what way does communication affect these emotions? Furthermore, we found it relevant to follow up the research question with six different subquestions which we wanted to examine more closely. In summary, we can say that these subquestions are essential to the character of the merger process, emotions and resistance to change, communicative measures to handle emotions and the effect of managing due to work engagement, motivation and commitment. Our research is completed as an explorative qualitative method through single case study. The reason behind this choice of method is that we are researching human values that can’t be categorized by standardized forms. We have done the collection of data through semistructured depth-interviews with a strategic selection of informants. The theoretical fundament for our analysis are collected through central terms like Professional Service Firms, Mergers, Emotions and Communication. In a theoretical context, earlier research shows that these are complex subjects which makes it difficult to find conclusions. The terms communication and emotions have in recent research been given too little focus. Our findings in our specific context has been influenced too much top-down management and too little focus on the perspective of employees. The informants feel that the communication haven’t been very satisfying. We believe that this study has relevance for the organization in our context as well as for other industries. We believe this based on the fact that changing processes will always bring forth movement in employees emotions – both negative and positive – and this has to be managed properly. In further studies it could be a possibility to study other hierarchical levels in the same organizations as our respondents. It could also be a possibility to study our subjects through all stages of a merger and later in specific times in the new organizations lifecycle. Our limitations for this study is related to the perspective of time. But all in all, we are satisfied with our findings due to this projects assumptions.
Description
Dybdebasert master, 120 studiepoeng. Spesialisering markedsføringledelse