Album som foretrukket format i dagens musikkmarked
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2449767Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven ser vi på albumets plass i dagens musikkindustri, og hvilke typer av forbrukere som fremdeles benytter seg av albumformatet. Vi tar for oss punkter for og imot fysiske og digitale album ved hjelp av en rekke teorier og tidligere forskning. Oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt kalt MINS, som er et samarbeidsprosjekt på tvers av landegrenser. I forskningen vår har vi sett nærmere på variablene sosialt fellesskap og parasosialitet, som viser oss hva slags personlighet og kjennetegn vi kan finne hos de som i dag tyr til album ved å se på kausale sammenhenger. Forskningen har gitt oss funn som viser hvem som lytter til album og hvorfor de gjør det, hvilket kan gi en videre pekepinn på hvordan man kan produsere og markedsføre album i fremtiden. Engelsk sammendrag (abstract)
In this bachelor thesis, we will take a look at the album’s position in the music industry today, and which types of consumers that still chooses the album format. We will look at pros and cons for the physical and the digital album, with help form a range of theories and previous research. This thesis is a part of a larger research project called MINS, which is a cooperation project across national borders. In our research, we have taken a closer look at the variables social community and parasociality, that shows us what kind of personality and characteristics we can find with those today that resorts to albums by looking at causal relationships. The research has given us results that show who listens to album and why they do it, which can give a pinpoint for how one should produce and promote albums in the future.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i music management 2017