Millenniumsgenerasjonen – en undersøkelse av unge entreprenører
Abstract
Denne masteroppgaven er en avslutning på master i innovasjon med spesialisering i ledelse
og organisering. Temaet for denne oppgaven er entreprenører i millenniumsgenerasjonen.
Målet er å finne ut av hvorfor unge i millenniumsgenerasjonen tør å satse på sine
gründerdrømmer, og hvilke faktorer som ligger bak et slikt valg. Jeg valgte dette temaet av
flere grunner, men hovedsakelig fordi entreprenørskap er et felt og et fag jeg har funnet
svært interessant. Problemstillingen jeg har kommet frem til er som følger:
Hvorfor tør unge i millenniumsgenerasjonen å satse på gründerdrømmen?
I fremtiden skal Norge leve av nye næringer, og skapende virksomhet vil være svært
viktig. Teorien i denne oppgaven har blitt delt inn i tre deler. Den største delen omhandler
entreprenørskap, andre del er om millenniumsgenerasjonen og til slutt en del om de
faktorene som kan påvirke; nemlig risiko og kreativitet. For å besvare problemstillingen
utarbeidet jeg tre forskningsspørsmål.
Metoden jeg valgte var kvalitativ, med abduksjon som spesifikk metode for denne
oppgaven. Jeg samlet inn dataene via intervjuer, med fem ulike informanter fra fire ulike
selskaper.
I analysen var fokuset på fire forskjellige temaer som så ut til å ha en påvirkning på
hvorfor unge tør å satse på gründerdrømmen. De fire temaene var risiko, påvirkning
utenfra, familie og vendepunkt. Dette er de fire temaene som virket å ha størst betydning
når de bestemte seg for å bli entreprenører. Til slutt har jeg forsøkt å svare på
forskningsspørsmålene, noe som kan konkludere med at millenniumsgenerasjonen og
entreprenører har visse likhetstrekk. Av den grunn er det ikke så unaturlig at unge tør å
satse på gründerdrømmen. Likevel viser denne oppgaven at det er noen fellestrekk ved
informantene som er ulike fra entreprenører flest.