• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å være kommun ikasjonspartner til barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon : Erfaringer med læringsressursen God ASK

Gehring, Sabine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
SPE3006 Masteroppgave Gehring Mai 2017.pdf (2.492Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2457960
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving [33]
Abstract
Noen av barna i norske barnehager kan ikke bruke talespråket sitt for å kommunisere. De

er forsinket i sin språkutvikling eller mangler funksjonell tale. Barna dette gjelder har bruk

for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). På lik linje med andre barn trenger

de å leke og lære i et godt språkmiljø for å kunne utvikle sitt språk best mulig.

Et språkmiljø utgjøres av voksne og barn som kommuniserer med hverandre. Deltakerne i

kommunikasjonen kan kalles for kommunikasjonspartnere. For at barn som bruker ASK

skal være i et godt språkmiljø, er de avhengige av kommunikasjonspartnere som bruker

deres uttrykksform i kommunikasjonen. Denne rollen er svært betydningsfull og det å

være kommunikasjonspartner for barn som trenger alternativ og supplerende

kommunikasjon, er det overordnede temaet for oppgaven.

Gode kommunikasjonspartnere kjennetegnes av noen særskilte ferdigheter. Det er for

eksempel at: De gir barnet god tid for å kommunisere, de responderer på forsøk for

kommunikasjon, de bruker åpne spørsmål og de modellerer bruken av ASK-formen til

barnet (Kent-Walsh & McNaughton, 2005). Ferdighetene en god kommunikasjonspartner

til barn som bruker ASK trenger er ikke medfødte, de må som regel læres (Blackstone,

1999).

Statped har utviklet en nettbasert læringsressurs, God ASK, som retter seg mot

barnehagepersonale som jobber med barn som bruker ASK. Den skal støtte pedagoger og

andre ansatte i barnehagen i å utvikle seg som kommunikasjonspartnere. Denne

oppgaven undersøker fem pedagogers erfaringer med denne læringsressursen.

Problemstillingen lyder:

Hvilke erfaringer har pedagoger i barnehagen med læringsressursen God ASK?

Teori

Oppgaven er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring. Barn og voksne blir ansett

som aktive deltakere i sine liv. De påvirker og påvirkes av sine omgivelser.

Kommunikasjon og språk er viktige redskap i denne prosessen, og oppgaven legger til

grunn et dialogisk perspektiv på kommunikasjon. Kommunikasjonspartnernes

kompetanse betyr mye for at barn som bruker ASK kan utvikle språket sitt (Blackstone &

Berg, 2003). En viktig del av teorigrunnlaget i denne oppgaven er teori om

partnerferdigheter, kommunikativ kompetanse og om former for opplæring rettet mot å

utvikle kommunikasjonspartnernes kompetanse.

Metode

Undersøkelsen har et fenomenologisk utgangspunkt og er gjennomført ved bruk av

kvalitative semi-strukturerte intervjuer. Utvalget av intervjupersoner utgjøres av fem

pedagoger med ansvar for barn som bruker ASK i barnehagen og som har brukt

læringsressursen God ASK. Dataene er analysert med støtte i Burnards metode for

intervjuanalyse i kvalitativ forskning (Burnard, 1991).

Resultater og konklusjoner

Resultatene viser pedagogenes erfaringer med å være kommunikasjonspartnere og deres

tanker om læringsressursen God ASK. I tillegg gjenspeiler resultatene forhold som hadde

innflytelse både på pedagogenes rolle som kommunikasjonspartnere og på hvilke

erfaringer de hadde gjort seg med læringsressursen. Dette var temaer som egen og

andres kompetanse, tilgang til veiledning, mulighet for samarbeid og rammebetingelser

som tid og organisering. Erfaringene pedagogene delte kan tyde på at det er et behov for

mer oppmerksomhet rettet mot kommunikasjonspartnerferdigheter og at det er viktig at

opplæringen tar utgangspunkt i kommunikasjonspartnernes behov og deres hverdag i

barnehagen.
Publisher
Høgskolen i Innlandet - Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit