Dysleksi og gjennomføring av videregående skole. : Hvilke forhold bidrar til at elever med dysleksi gjennomfører videregående opplæring? : En kvalitativ studie av utfordringer og mestring i skoleløpet fram mot fullføring.
Abstract
Denne oppgaven presenterer en kvalitativ studie av hvilke opplevelser og erfaringer
elever med dysleksi har fra grunnskoleopplæringen og fram mot fullføring av
videregående skole. Målet har vært å peke på forhold som har har vært til hjelp og
som bidratt til elevenes fullføring av videregående opplæring ut fra deres perspektiv.
Metode:
Studiet har involvert tre individuelle intervjuer med anvendelse av en generell
intervjuguide. Intervjuene ble analysert på bakgrunn av en temasentrert tilnærming,
med basis i hermeneutiske og sosialkonstruksjonistiske perspektiver.
Resultater:
Informantene beskrev opplevelser med lærere som hadde varierende kunnskap og
forståelse for dysleksi som lærevanske. Det var utfordrende når manglende mestring
og frustrerte følelser ble tolket som latskap, dumhet eller atferdsvansker. I tillegg var
det utfordrende å oppleve at de ble sammenliknet med andre.
Med oppdagelse og diagnostisering kom hjelpemidler som pc, lydbøker og lesetrening
raskt på plass. Pc var et hjelpemiddel informantene satt stor pris på. Anvendelse av
lytting som innlæringsmetode ble pekt på som svært viktig for faginnlæringen. Først
ved bruk av lydbøker, deretter gjennom deltakelse i forelesningsbasert undervisning
og muntlig gruppearbeid. I tillegg nevnes strategier for å lese minst mulig, som å lese
overskrifter og sammendrag, samt studere bilder og bildetekst, som nyttig. Fag uten
lesing ble trukket fram som viktig for trivsel fram mot fullføring. Deltagelse i
kroppsøving, kunst- og håndverk, arbeidsutplassering og yrkesfagene på
videregående, bidro til en opplevelse av frigjøring fra vansken.
Møter med lærere som viste forståelse har hatt stor betydning for gjennomføring av
skolegangen. Felles for disse lærerne var at de gjennom sin væremåte viste at de
brydde seg om eleven og tilpasset kravene til den enkelte. Spesielt ble miljøet på
videregående skole trukket fram som bra på helhetlig tilrettelegging. Bruk av pc og
mulighet for å svare muntlig på prøver var satt i system. Informantene opplevde også
VII
relasjonene til lærere som mer positive på videregående enn på grunnskolen. En
antakelse her er at informantene opplevde seg mer frigjort fra vansken i samspillet
med lærerne på videregående skole. Vansken ble ikke lenger jobbet med gjennom
lesetrening og spesialundervisning. Informantene deltok i undervisningen på lik linje
med andre gjennom forelesninger og yrkesfag. Dette bidro til en opplevelse av økt
respekt og likeverdighet i relasjon til lærere.
Drøfting:
Det kan være utfordrende å ha en lærevanske som dysleksi på skolen. Lærernes
varierende kunnskap og tilpasninger, kombinert med informantenes opplevelser av
manglende mestring, vurderes som en vesentlig årsak til dette.
Refleksjon rundt begrepet dominerende fortellinger fra narrativ teori synliggjør
betydningen det har for et menneskes identitet å oppleve seg som mer enn en vanske.
Mestringsopplevelse i forhold til verdier og normer i miljøet rundt har mye å si for i
hvilken grad mennesker kan vurdere seg selv positivt. Meads teori om den
generealiserte andre peker på relasjonenes betydning for selvfølelsen. I relasjonene
blir gjentatte fortolkninger av andres reaksjoner til generaliseringer om seg selv og
om andre. Opplevd emosjonell og instrumentell støtte fra lærer er eksempler på
positive generaliseringer som styrker selvvurderingen.
Konklusjon:
I forskning på dysleksi og skolegang er som regel betydningen av tidlig oppdagelse,
diagnostisering og lesetrening i fokus. Det vurderes som positivt for informantene i
denne undersøkelsen at de har blitt oppdaget, fått diagnose og dermed tilrettelagt
oppfølging. Informantene selv nevner imidlertid ikke lesetrening som et område de
regner som god hjelp fram mot fullføring. Det å oppleve forståelse og tilpasning fra
lærere er det aller viktigste. Deretter tilgang til pc og det å kunne bruke lytteevnen til
faglig læring. Det å kunne gjøre mer og mer skolearbeid frigjort fra vansken, blant
annet gjennom deltagelse i forelesninger og yrkesfag, trekkes fram som avgjørende
for trivsel og fullføring.