Nordnorsk visekultur. Kjennetegn i dag og videreføring av tradisjoner.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466262Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne avhandlingen tar for seg den nordnorske visekulturen, og ser nærmere på definisjon og videreføring av tradisjoner. Problemstillingen sier:
Hvordan videreføres nordnorsk visekultur gjennom generasjoner, og hva er det som kjennetegner denne tradisjonen i dag?
Dette har undertegnede forsøkt å finne svar på ved å gjennomføre intervjuer med blant andre Halvdan Sivertsen og Ragnar Olsen, i tillegg til flere aktuelle nordnorske artister. I tillegg har analyse av visetekster vært et viktig virkemiddel. Målet med avhandlingen er å kunne tilby vesentlig informasjon om denne kulturen til de som har interesse av å lese om det.
Ved hjelp av relevant teori fra blant andre Even Ruud, Petter Dyndahl og Göran Folkestad, i tillegg til visesamlinger fra Nordnorsk Viseforum og Jack Berntsen, har undertegnede fått et inntrykk av hvorfor den nordnorske visekulturen ennå lever i beste velgående.
I avhandlingen blir informantene presentert, i tillegg til at historien til den nordnorske visekulturen blir sett nærmere på. Intervjuanalysen går inn på informantenes bakgrunn når det kommer til musikk, samt deres tanker om hva som ligger i begrepet Nordnorsk visekultur. I tekstanalysen blir det sett nærmere på visetekstens utvikling fra visebølgen på 1970-tallet og frem til i dag.
Drøftingen tar for seg de ulike analysene sett i lys av den relevante teorien og går inn på, blant annet det politiske perspektivet i den nordnorske visekulturen. Med mye nyttig informasjon fra Liv Kreken og Viseakademiets seminar på Rocheim med tema Den norske visebølgen blir det i drøftingen mye fokus på tekstmessig innhold i nordnorske viser.
En relativt selvhjulpen tekstbasert låt, som fungerer akustisk men også tåler å bli bygget videre på med ulike musikalske elementer. Dette er undertegnedes definisjon av visa i dag, etter arbeidet med avhandlingen. I tillegg blir det avsluttende beskrevet hvordan tradisjonen har blitt, og enda blir, videreført samt viktigheten av at dette skjer. English:
This thesis views North Norwegian folk music culture, and looks at the characteristics today and continuation of traditions. My research question was:
How do North Norwegian folk music culture continue through generations, and what are the characteristics of this tradition today?
I have tried to find answers to this by interviewing several North Norwegian artists, amongst them Halvdan Sivertsen and Ragnar Olsen. In addition to this I have analyzed the lyrics of folk music songs from 1970 and up until today.
The objective of this thesis is to offer significant information concerning this music culture to those who have an interest in reading about it.
By relying on theory from, amongst others, Even Ruud, Petter Dyndahl and Göran Folkestad, in addition to folk music collections made by Nordnorsk Viseforum and Jack Berntsen, I have been able to get an impression of how the North Norwegian culture has been able to stay alive.
In this thesis, I will present my informants, as well as present the history of the North Norwegian folk music culture. The analysis of the interviews will take a closer look at my informant’s musical background as well as their thoughts on the characteristics of the concept North Norwegian folk music culture. The textual analysis will offer a look on North Norwegian folk music lyrics from 1970 and up until today.
My discussion is based on the different analyses and theory, and will, amongst other things, take a closer look on the political aspects of North Norwegian folk music culture. The textual content of North Norwegian folk music culture is discussed in light of Liv Kreken’s research on published folk music newspapers from the 1970s and up until today.
A relatively self-reliant textual based song, which works on an acoustic level, but also withstands the weight of more musical elements.
After working on this thesis, this is how I would characterize todays North Norwegian folk music. How these traditions are continued, and the importance of this, is also mentioned in the closing part of my thesis.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Innlandet, 2017.