Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMadsen, Tonje
dc.date.accessioned2017-11-29T12:37:45Z
dc.date.available2017-11-29T12:37:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2468533
dc.descriptionBacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Tema for denne oppgaven er barnehagebarns alenelek. Målsetningen for undersøkelsen er å finne ut hva slags tanker og erfaringer barnehageansatte har, rundt barn som leker alene i barnegruppa. Hvilke årsaker tror de ligger bak aleneleken, og kan aleneleken bidra til noe positivt for barnet? Hvilke metoder bruker ansatte for å få barn som leker alene inn i det sosiale samspillet i barnegruppa? I dagens samfunn ser vi på sosialt samspill med andre som betydningsfullt for barns utvikling. Utgangspunktet for oppgaven er den sosiokulturelle teorien med Vigotsky som den ledende teoretikeren. Metoden som er brukt er kvalitativ forskningstilnærming. Jeg har valgt å bruke fire personer som informanter for å undersøke min problemstilling. Denne skriver jeg om senere i oppgaven. Resultatet viser at flere mener at de voksenes kompetanse og holdninger er viktig for at barna skal ha det bra i barnehagen. De rådende diskurser rundt barns alenelek er at barn kan lære noe av aleneleken, men den bør ikke foregå over lengre tid. Alle barn trenger vennskap og å lære seg interaksjon med andre barn. Det skaper et godt grunnlag for en god psykisk og fysisk helse.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The subject of this assignment is kindergarten children's nonsocial play. The aim of this study is to gather information about the thoughts and experiences adults in kindergarten have, regarding children's nonsocial play in the children's group settings. Specifically what reasons do they think are the reasons behind nonsocial play. Furthermore, can nonsocial play contribute to something positive for the child, and what methods do they implement to bring children who play alone, into the social interaction in the children's group. In today society, we look at social interaction with others as important to children's development. The starting point for this task is the socio-cultural theory of Vygotsky who is the leading theorist on this subject. The method used is qualitative research approach. I have chosen to use four persons as informants to research my topic. I will get back to this issue later in the assignment. Results show that many believe that the adult's competencies and attitudes are important for the children's well-being in the kindergarten. The prevailing discourse around nonsocial play, is that children can learn something from it, but it should be limited to short periods of time. Every child needs friendship and to learn how to interact with other children. This creates a firm foundation for good mental and physical health.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectsosiokulturelt læringssynnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjectlekens betydningnb_NO
dc.subjectaleneleknb_NO
dc.subjectleknb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.titleBarn som ikke leker med andre barn.nb_NO
dc.title.alternativeChildren who do not play with other children.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber34nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel