• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i sykepleie / Bachelor in nursing science
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i sykepleie / Bachelor in nursing science
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellom kunnskap og overlevelse, står sykepleieren

Göransdotter, Sabina; Teigberget, Kine Helen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Göransdotter og Teigberget.pdf (3.249Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2472294
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i sykepleie / Bachelor in nursing science [332]
Abstract
Norsk sammendrag

Problemstilling: Hvordan kan sykepleiere på sykehus oppnå mestring ved å oppdage sepsis i et tidlig stadie for å forebygge videre utvikling til septisk sjokk?

Hensikt: Med denne oppgaven vil vi øke kunnskapen vår om sepsis. Vi skal snart ut i yrkeslivet og dermed ta med oss den seneste forskningen og faget om temaet. Nye kartleggingsverktøy har blitt tatt i bruk, og med disse kan vi oppdage sepsis tidligere og forebygge utvikling.

Metode: Dette er en litteraturstudie som er oppbygd på litteratur, både pensum og egen litteratur vi har valgt, forskning innenfor Europa og USA, i tillegg til våre egne erfaringer fra praksis og yrkeslivet.

Teori: Patricia Benner er sykepleieteoretiker og professor i sykepleiekunnskap, og vi har anvendt oss av hennes teori som grunnlag. Vi har søkt etter litteratur som avhandler sepsis og dens komplikasjoner, kartleggingsverktøy, og mestring for sykepleiere.

Konklusjon: Dette er et viktig fag for sykepleiere. Mye tid tilbringes med pasienter og det er vi som kan påvirke utgangen gjennom å anvende det kliniske blikket, ved å observere de små endringene, og utføre tiltak. Sykepleiere opplever mestring, gjennom at vi har god kunnskap i teorien som vi anvender i praksis, kunnskapsbasert praksis. Vi møter hele tiden nye situasjoner, får nye erfaringer og opparbeider oss mer kunnskap. Vi kan utvikles hele tiden om vi er åpne for ny forskning og villige til å ta til oss ny kunnskap.
Description
Bacheloroppgave sykepleie, 2017

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit