Show simple item record

dc.contributor.authorLarsen, Aud Berith
dc.date.accessioned2018-01-12T12:24:10Z
dc.date.available2018-01-12T12:24:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2477213
dc.descriptionBacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Hvordan kan arbeid med leseaktiviteter i barnehagen bidra til å støtte barns språkutvikling? Det er problemstillingen jeg valgte å arbeide med. Hensikten med oppgaven var å øke mine kunnskaper innen leseaktiviteter og språkutvikling. Gjennom årene på barnehagelærerutdanningen og gjennom praksis, har jeg sett og blitt fortalt at det er store forskjeller på hvordan barnehagene jobber med språkutvikling. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver legger føringer for hvordan man skal jobbe med språk, tekst og kommunikasjon. Selve oppgaven bygger på empiri ved at jeg innhentet datamateriell fra praksisfeltet. Kvalitativ metode ble brukt for å innhente dataene jeg trengte. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere i tre barnehager og observert tre pedagogiske ledere og tre assistenter. Konklusjon er at barnehagens arbeid med leseaktiviteter bidrar til at språkforståelsen videreutvikles med ordforråd utover hverdagsspråket, og barna vil med barnehagens hjelp gradvis mestre tekst og styrke sin fortellerkompetanse.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: How can work with reading activities in kindergartens help to support children language development? That`s the problem I chose to work with. The purpose of the assignment was to increase my knowledge of reading activities and language development. Through the years of kindergarten teacher education and through practice, I have seen and been told that there are big differences in how kindergartens work with language development. The framework for the kindergarten's content and assignments sets the guidelines for how to work with language, text and communication. The assignment itself is based on empirical data, as I gather data from the field of practice. Qualitative method was used to retrieve the data I needed. I have interviewed three pedagogical leaders in three kindergartens and observed three educational leaders and three assistants. The conclusion is that the kindergarten's work on reading activities helps to develop language understanding with vocabulary beyond the everyday language, and the children will gradually master the text and strengthen their narrative skills.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectspråkutviklingnb_NO
dc.subjectlesingnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.titleDu, den reven der, er det bokstaven A? Leseaktiviteter- et godt grunnlag for språkutvikling.nb_NO
dc.title.alternativeYou, the fox there, is that the letter A? Reading activities - A good basis for language development.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010nb_NO
dc.source.pagenumber78nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record