Utrygg tilknytning i barnehagen.
Abstract
Norsk:
I min bacheloroppgave har jeg valgt å fokusere på utrygg tilknytning hos de yngste barna i barnehagen. Målet mitt med oppgaven var å finne ut hva utrygg tilknytning er og hvordan tilrettelegge for trygg tilknytning hos barna. Jeg har valgt å formulere problemstillingen slik:
”Hva kan kjennetegne barn med utrygg tilknytning, og på hvilke måter kan de ansatte i barnehagen best møte disse barna?”
For å belyse min problemstilling, gjennomførte jeg kvalitative intervjuer med tre forskjellige pedagogiske ledere fra to forskjellige barnehager, hvorav alle hadde erfaring fra småbarnsavdeling. I tillegg til analyse av de kvalitative intervjuene, har jeg benyttet meg av flere ulike tilknytningsteorier i drøftingen av problemstillingen. English:
This bachelor’s thesis focuses on insecure attachment in preschool children aged 0-3 years. My goal was to explore and understand what lies in insecure attachment and how preschool teachers can help facilitate secure attachment and how to approach children with insecure attachment styles.
My problem definition was as follows; “what characterizes children with insecure attachment and how can preschool teachers best meet these children. To address this question, I conducted qualitative interviews with three educational leaders from two different preschools. I addition to an analysis of the interviews, I have used different theoretical perspectives on attachment in a discussion of my topic of interest.
Description
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.