Barnehagelærerens møte med barns undring i barnehagen.
Abstract
Norsk:
Temaet for denne oppgaven er barns undring og fokuset er barnehagelærerens møte med barns undring i barnehagen. Gjennom problemstillingen «På hvilke måter møter barnehagelæreren barns undring?» vil barnehagelærerens erfaringer og oppfatninger av egen rolle i møte med barns undring bli undersøkt. Gjennom oppgaven vises det at barnehagelærerens egen forståelse av undring legger grunnlag for hvordan barnehagelæreren møter barns undring, noe som igjen legger føringer for det viktige arbeidet med å holde undring og fantasi levende i barnehagen. English:
The theme for this thesis is the child's wonder, and the focus is the Kindergarten teacher's encounter with children's wonder. Through the research question «In which ways does the kindergarten teacher encounter children's wonder?» the kindergarten teacher's experiences and perceptions of their own role in encountering children's wonder will be explored. The thesis will show how the kindergarten teacher's own understanding of wonder sets the basis for how children's wonder is being met in kindergarten, which again adds directions for the important work of keeping wonder and fantasy alive in kindergarten.
Description
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.