Kvalitet og psykisk forebyggende arbeid i barnehagen.
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2477451Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne oppgaven handler om kvalitet i barnehagen. Gjennom et systematisk informasjonssøk og en kildekritisk gjennomgang av dokumenter undersøker denne oppgaven betydningen av kvalitet i barnehagen. Dette har jeg sett i sammenheng med forebyggende arbeid for barns psykiske helse. Problemstillingen for oppgaven er ”Hvilken forebyggende betydning har kvalitet i barnehagen for barns psykiske helse?”.
Kvalitet i barnehagen er viktig og jeg har sett hvilken betydning det har for forebyggende arbeid. Oppgaven ser på hvordan kvalitet i seg selv er et forebyggende tiltak, og hvilken betydning kvalitet har for psykisk forebyggende arbeid i barnehagen. Metoden som er benyttet for å belyse problemstillingen er en kvalitativ dokumentanalyse basert på analyse av tidligere forskning på emnet. Problemstillingen belyses og drøftes gjennom et utvalg teori, og oppsummerer oppgaven i lys av problemstillingen. English:
This bachelor thesis deals with quality in kindergarten, and how quality in kindergarten affects the mental health in children. By systematically searching for information and with a source-critical review of documents, this thesis examines the importance of quality in kindergartens. This, seen in context of preventive work on mental health in children makes up my thesis statement: “What preventive significance does quality in kindergartens have for children?”.
Quality in kindergarten is important and I have been studying what significance this has in preventive work. The thesis looks at how quality in itself is a preventative measure and the importance of quality for mental preventative work in kindergartens. The method used to elucidate the problem is a qualitative document analysis based on examination of previous research on the subject. This application of document analysis and theory is used throughout the thesis in order to draw appropriate conclusions with regards to the highlighted thesis statement.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.