Show simple item record

dc.contributor.authorLønstad, Mari
dc.date.accessioned2018-01-15T11:43:57Z
dc.date.available2018-01-15T11:43:57Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2477486
dc.descriptionBacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Problemstilling: Hvilke faktorer kan påvirke barnas utfoldelse i risikofylt lek i barnehagen? Første delen består av teori for å belyse temaet. Store deler av oppgaven er delt inn i fire underkategorier: risikofylt lek, samfunnsutvikling, sikkerhet og holdninger. Jeg gir en beskrivelse av hva risikofylt lek er, og hvordan den påvirker barnet. I tillegg ser jeg på ulike trekk ved samfunnsutviklingen de siste årene, samt hvilke regler og rammer barnehagen har, da med fokus på forskriften om sikkerhet ved lekeplassutstyr (1996). Jeg tar også for meg de ansattes holdninger, og hvordan dette kan påvirke barna. For å undersøke temaet, har jeg gjennomført gruppeintervju med minigrupper på 3 personer. Intervjuene er gjort i to ulike barnehager med ulik beliggenhet, en rett ved skogen og en med vesentlig større avstand til skogen. Funnene fra disse intervjuene har jeg drøftet opp mot teoridelen av oppgava. Resultatet viser at det er flere faktorer som kan påvirke barnas utfoldelse i risikofylt lek. Det finnes faktorer som begrenser, men også faktorer som gir barna mulighet for å utfolde seg. Dette fører igjen til at barna får utvikle seg på flere områder, både fysisk og psykisk.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Issue: What factors can affect children's expression in risky play in kindergarten? The first part consists of theory to illuminate the theme. Parts of the task are divided into four subcategories: risky play, development of the society, in addition to safety and mindset. I give a description of what risky play is and how it affects the children. In addition, I look at different hallmarks on the development of the society the last years and what rules the kindergartens need to follow, focusing on the regulations on safety of playground equipment (1996). I also write about the employees’ mindset, and how this can affect the children’s risky play. To investigate the theme, I have done group-interviews with mini-groups of 3 people. I accomplished the interviews in two different kindergartens with different locations, one directly by the forest and one with a longer distance to the forest. I have discussed the findings of these interviews against the theory-part of the assignment. The results show that there are several factors that can affect the children's expressions in risky play. There are factors that limit, but also factors that give the children the opportunity to play risky play This again makes the children develop in several areas, both physically and mentally.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectleknb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectrisikonb_NO
dc.subjectsikkerhetnb_NO
dc.subjectholdningernb_NO
dc.titleRisikofylt lek i barnehagen.nb_NO
dc.title.alternativeRisky play in kindergarten.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber36nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record