Tilvenning hos de yngste barna i barnehagen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2477520Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne oppgaven tar for seg tilvenningsperioden til de yngste barna på småbarnsavdelingen i barnehagen. Det blir stadig flere små barn i barnehagen i dag, og viktigheten av å ha kunnskaper om tilvenning og tilknytning er avgjørende for å møte disse barna og foreldrene på en tilstrekkelig god måte. Gjennom kvalitativt intervju har jeg innhentet empiri fra to ulike barnehager om hvordan de arbeider med tilvenning på småbarnsavdelingen. De funnene jeg har med meg fra intervjuene jeg har foretatt, kobler jeg til relevant teori. Bowlby, Drugli og Fagereng er blant teoretikerne jeg har valgt å støtte meg til. Jeg oppsummerer og avslutter med viktige punkter for å belyse min problemstilling: ” Hvordan arbeider barnehagen med tilvenning hos de yngste barna på småbarnsavdelingen? English:
This bachelor thesis addresses the adaption period of the youngest children in the kindergarten. Bowlby, Drugli and Fagereng are some of the theorists I have chosen, to help highlight the issue. Through qualitative interviews I have gathered empirical data from two different kindergartens, about how they work with adaption in the toddler department. There is an increasing number of very young children I kindergarten today, and the importance of having knowledge about adaption and attachment is crucial to meeting these children and their parents adequately. The findings I have with me from the interviews, will be justified by relevant theory. I will summarize and end the bachelor thesis of coming up with important points to enlighten my issue: "How does the kindergarten work with adaption among the youngest children in the toddler department?
Beskrivelse
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.