Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrandum, Anette
dc.date.accessioned2018-01-23T11:55:04Z
dc.date.available2018-01-23T11:55:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2479038
dc.descriptionBacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Å utvikle et rikt ordforråd i barnehagen er viktig for barns utvikling og læring på mange områder, både her og nå og i et fremtidsrettet perspektiv. Denne oppgaven tar for seg tidlig stimulering av barns ordforråd, med følgende problemstilling: ”Hvordan legger barnehagelæreren bevisst til rette for utvikling av 2-åringenes ordforråd?”. Funnene i oppgaven er basert på kvalitative intervjuer av tre barnehagelærere, og viser at disse har mange strategier de bevisst bruker for å stimulere 2-åringenes ordforråd. Det viktigste verktøyet de har i dette arbeidet er seg selv, og barnetilpasset tale er en av metodene de bruker. Ellers blir litteratur og konkretisering nevnt som sentrale hjelpemidler. Barns medvirkning er en viktig verdi som gjennomsyrer pedagogenes arbeid med språk. Jeg har drøftet resultatene ut i fra et sosiokulturelt læringsperspektiv med fokus på teorien om støttende stillas.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Developing a rich vocabulary in kindergarten is important for children's development and learning in many areas, both here and now and in a futureoriented perspective. This thesis addresses the early stimulation of children's vocabulary, with the following question: "How does the kindergarten teacher consciously facilitate the development of the vocabulary of 2-year-olds?". The findings in the thesis are based on qualitative interviews by three kindergarten teachers, showing their many strategies to consciously stimulate children’s vocabulary. They see the adult role as important, and child directed speech is one of the methods they use. Literature and concretization are also mentioned as key aids. Children's participation is an important value that permeates the work of pedagogues. I have discussed the results from a sociocultural learning perspective focusing on the theory of scaffolding.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectspråkstimuleringnb_NO
dc.subjectordforrådnb_NO
dc.titleTidlig stimulering av barns ordforråd.nb_NO
dc.title.alternativeEarly stimulation of children’s vocabulary.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber35nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel