” Det begynte allerede i barnehagen”. En bacheloroppgave om mobbing i barnehagen.
Abstract
Norsk:
Forskning viser at mobbing er et fenomen som gjelder barn i barnehagen på lik linje med barn i skolen, og barnehagene har en samfunnsoppgave i å forebygge dette. Mitt ønske med denne oppgaven var å få et innblikk i hvordan barnehagelærere ville beskrive sine erfaringer med mobbing blant små barn og hvordan barnehager jobber på dette området.
Gjennom intervjuer med tre pedagogiske ledere ved ulike barnehager fikk jeg bekreftelse på hva forskningen tilsier, at mobbing forekommer i barnehagene. Mobbingen viser seg både som fysisk aggresjon rettet mot andre barn, men den foregår også mer skjult ved baksnakking, avvisning og utestengelse fra lek. Det er en enighet blant de intervjuede at for at handlinger skal kunne defineres som mobbing må det være noe som foregår over tid og som går ut over samme person. Der hvor det uttrykkes ulike meninger om hvorvidt det kan kalles mobbing eller ikke, er når aspektet med intensjon tas med.
Det forebyggende arbeidet går i hovedtrekk ut på å ha fokus på lek, vennskap og sosiale relasjoner, sosial kompetanse, foreldresamarbeid og den tilstedeværende voksne. English:
Just as we see bullying in the schoolyard, research imply that kindergarten bullying does exist. That means that the people working in the kindergartens do have a responsibility in preventing such behaviour. My hope in writing this thesis was to get a better insight in how the kindergarten teachers would describe their experiences with bullying amongst children that young, and how the institution works on fighting this. Through my interviews with three kindergarten teachers, I found that the researchers findings matched the teachers answers, which could indicate that bullying actually does exist amongst young children. The bullying takes the form of physical aggression against other children, or as more subtile and hard to notice ways of excluding others. The interviewed agreed on the fact that in order of behaviour being defined as bulling, the behaviour would have to persist over time and the victim would have to be the same. I found that the teachers did not share views on the aspect of intention, that children intentionally could harm other children. The preventive work took focus on working with play, friendship, social skills, parental cooperation and supportive kindergarten teachers.
Description
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.