Show simple item record

dc.contributor.authorLøken, Maria Kjensmo
dc.date.accessioned2018-02-02T12:15:04Z
dc.date.available2018-02-02T12:15:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2482387
dc.descriptionBacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Tema i denne oppgaven er de stille barna. Jeg har gjennom intervjuer i tre ulike barnehager undersøkt hva som kjennetegner stille barn og hvordan man kan legge til rette for at de får medvirke i barnehagen. Formålet med oppgaven er å synliggjøre de stille barna i barnehagen slik at de også blir sett og hørt på lik linje med andre barn. Det kom frem gjennom intervjuene at de stille barna er de som snakker med lav stemme, tar liten plass og som sjelden tar ordet. De stille barna strever med sosial kompetanse som vises blant annet ved at de tar lite initiativ i samhandling med andre mennesker og har mangel på selvhevdelse. Den voksnes rolle kom frem som en viktig faktor for å tilrettelegge for at de stille barna får venner, og for at de skal få mulighet til å sette sitt preg på hverdagen i barnehagen.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The theme in this assignment is the silent children. Through interviews in three different kindergartens, I have investigated what characterizes quiet children and how to facilitate their participation in kindergarten. The purpose of the assignment is to accentuate the silent children in the kindergarten so that they are also seen and heard in the same way as other children. Through the interviews I saw that the silent children are those who speak with low voice, take up little space and rarely take the floor. The silent children strive with social competence, which is shown, inter alia, by taking little initiative in interaction with other people and lacking self-esteem. The role of the grown-ups emerged as an important factor in facilitating the silent children in making friends, and for giving them the opportunity to set their mark on everyday life in the kindergarten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectstille barnnb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjectvennskapnb_NO
dc.subjectmedvirkningnb_NO
dc.titleDe stille barna.nb_NO
dc.title.alternativeThe silent children.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber28nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record