Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHusås, Anita Renee Efraimsen
dc.date.accessioned2018-02-02T12:20:43Z
dc.date.available2018-02-02T12:20:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2482389
dc.descriptionBacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg opp temaet barns integritet og kartlegging, der jeg har valgt å fokusere på barna i kartleggingssituasjonen. For å finne ut av min problemstilling: Hvordan kan barnehagelæreren bruke kartleggingsverktøyet TRAS og samtidig ivareta det enkelte barns integritet? valgte jeg å gjøre en dokumentanalyse der jeg studerte innholdet i to dokumenter som handlet om det å kartlegge barn med TRAS, og jeg studerte teorier som handler om barns subjektskaping, anerkjennelse og etikk. På bakgrunn av studien jeg gjorde, kom jeg frem til at det å ivareta barns integritet i en kartleggingssituasjon handler om hvordan jeg som barnehagelærer velger å møte barnet på, anerkjenne barnet, det handler også om hvilke diskurser som råder og om hvordan barnehagelæreren utøver makt. Som profesjonsutøver har barnehagelæreren et ansvar som innebærer å handle ut fra barns beste, det holder ikke i en kartleggingssituasjon å kun se på hva barnet mestrer eller ikke mestrer. Fokuset må flyttes fra å se på barns mangler til barns kompetanse, interesser og ressurser og miljøets påvirkning. Barnehagelæreren må møte det enkelte barnet som et likeverdig individ.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: In this bachelor thesis I will address the topic of a child’s integrity in relation to mapping situations. To address the topic question: How can kindergarten teacher use mapping tools like TRAS and at the same time maintain the integrity of each individual child? Have I chosen to do a document analysis where I study the content of two documents on the topic of mapping a child with TRAS. I have also studied theories regarding children’s subjectification, recognition and ethics. On the basis of the studies I have concluded that to maintain a child’s integrity in a survey situation is it important how the kindergarten teacher chooses to interact and engage with the child, recognize the child, and about the different kind of discourses apply to the situation in addition to how the kindergarten teacher exercise power. As a professional the kindergarten teacher has an obligation to always act in the child’s best interest, it is simply not enough to observe what the child can or can not do. It is important to shift focus from what the child lacks in skills to assert its competences, resources, interests and environmental impacts. The kindergarten teacher must see the child as an equal individual.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectkartleggingnb_NO
dc.subjectetikknb_NO
dc.subjectanerkjennelsenb_NO
dc.subjectsubjektskapingnb_NO
dc.subjectTRASnb_NO
dc.titleBarns integritet og kartlegging.nb_NO
dc.title.alternativeChildren’s integrity and mapping.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber36nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel