Barnets tannhelse – Hvordan veilede innvandrerforeldre?
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i tannpleie [26]
Abstract
Fra praksis i Den offentlige tannhelsetjenesten, erfarte vi at barn med ikke-vestlig bakgrunn hadde større tannhelseproblemer og karieserfaring, enn norske jevnaldrende barn. Hensikten med bacheloroppgaven er å redegjøre for hvordan tannpleieren kan hjelpe en innvandrerfamilie med å ivareta barnas tannhelse gjennom veiledning. Derfor er problemstillingen: “Hvordan kan tannpleier veilede innvandrerforeldre om treåringens tannhelse?”. Vi benyttet oss av både forskning, fag- og pensumlitteratur, og egenerfaringer fra prosjektpraksis i Indonesia. Resultatet i forskningen viste at holdninger og manglende kunnskap om tannhelse og kosthold hos foreldrene er årsaken til dårlig tannhelse hos barnet. Forskningen kom frem til at tell-show-do og MI-samtale er effektive veiledningsmetoder for pasienter med manglede helseforståelse. MI-metoden anbefales for å motivere foreldrene til positive endringer i livsstil og holdninger. Gjennom arbeidet med oppgaven konkluderer vi med at begge metodene er nyttige veiledningsteknikker for tannpleieren å benytte seg av i praksis, men det må tilpasses etter pasientens behov og kulturelle aspekter.
Description
Bachelor tannpleie, 2017