Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAl-Hasan, Afraa
dc.date.accessioned2018-04-24T11:30:14Z
dc.date.available2018-04-24T11:30:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2495675
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Alle elever har rett til likeverdig opplæring, og vi som lærere er forpliktet i alle overordnede styringsdokumenter til at undervisning skal tilpasses elevenes forutsetninger. Formålet med min studie er å undersøke hva lærere gjør for å tilpasse den ordinære klassen for minoritetsspråklige elever på barnetrinnet. For å belyse min problemstillingen, har jeg benyttet kvalitativ metode, der jeg har gjennomførte jeg en kvalitativ intervjuundersøkelse. Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i tre læreres erfaringer, kunnskaper og holdninger. I tillegg har jeg benyttet noen teoretiske kilder. I denne studien har jeg tatt utgangspunktet i Stålsett (2009) sin forskning om de tre retningslinjer for tilpasset opplæring, nemlig å kartlegge elevenes forkunnskaper og kompetanse, å støtte elevens læring og å tilrettelegge for inkludering. For at undervisningen skal tilpasses minoritetsspråklige elever både faglig og sosialt, stilles det krav til skolen som organisasjon. Samarbeidet mellom lærere seg i mellom og lærere og ledelse for å legge til rette for inkludering, gjør at det blir en kultur på skolen som alle må forholde seg til. Resultatene fra studiet skal sammenlignes og knyttes til relevant teori.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: All pupils have the right to receive equal educational opportunities, and as teachers we are obligated through policy documents to ensure that we adapt our teaching according to the individual ability and aptitude of each pupil. The purpose of my study is to examine what teachers do to accommodate for language minority pupils in an ordinary primary school classroom. In order to explore this question. I have adopted a qualitative approach through qualitative interviews with three teachers, with the aim of examining their experiences and competences, knowledge and attitudes. The theoretical foundation used to underpin my study is based primarily on Stålsett’s (2009) research on the three guidelines for adapted education: to identify the pupils’ prior knowledge (screening tests), to support their learning and to adapt for inclusion. Academic and social integration of language minority pupils puts demands on the school as an organisation. Cooperation between teachers, as well as between the teachers and the school administration, ensures a common understanding of what inclusion entails and how this can be achieved. The results from this study are compared and linked to relevant theory.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectminoritetsspråkligenb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.subjectmorsmålsopplæringnb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.titleTilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever.nb_NO
dc.title.alternativeAdapted education for minority language pupils.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber38nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel