Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBekkevold, Birgitte Gangsø
dc.date.accessioned2018-04-24T11:41:00Z
dc.date.available2018-04-24T11:41:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2495686
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Ved endringer i arbeids- og samfunnsliv, må skolen også endres. Å lære å lære blir omtalt som den viktigste evnen vi kan tillære dagens unge, slik at de kan fungere i et samfunn med stadig skiftninger, enorm informasjonsflyt og høye krav til å løse ukjente oppgaver. Evnen til å planlegge, overvåke og evaluere egne læringsprosesser må oppøves med støtte og veiledning. Oppgaven tar for seg læreres erfaringer med å tilrettelegge for selvregulert læring. Innsamlet empiri i form av intervju med tre ungdomsskolelærere drøftes opp mot teori vedrørende tema. Oppgaven forsøker ikke å gi et endelig svar på spørsmålet, men tar tak i tre læreres erfaringer og forståelse. Studien viser at de tre lærerne har ulik bevissthet vedrørende temaet, og det kan tolkes dit hen at ikke alle informantene deler samme oppfatning av viktigheten ved å lære å lære.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: In order to educate students with the capabilities needed to be an effective citizen in the 21st century, the structure of schooling has to change. The skill of being able to learn is considered the most important skill as the future calls for people who are capable to deal with frequent changes, information management and problem solving. Students rely on teacher guidance when planning, monitoring and evaluating their learning processes. This thesis explores teachers´ experiences with facilitating for self-regulation in secondary school. Theory concerning self-regulated learning formed the basis when analyzing the outcome of interviews with three teachers. The aim of this thesis is not to conclude in sense of giving a final, definite answer, but to shed light on three teachers´ experiences and understandings. Findings show a difference in the informants´ understanding of selfregulated learning, as well as the knowledge of its significance.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectlæringsstrategiernb_NO
dc.subjectvurderingnb_NO
dc.subjectmetakognisjonnb_NO
dc.titleSelvregulert læring på ungdomstrinnet.nb_NO
dc.title.alternativeSelf-regulated Learning in Secondary Schools.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber34nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel