Dyrking av elevers indre motivasjon.
Abstract
Norsk:
Oppgaven baserer seg på forskningsspørsmålet: Hvordan arbeider lærere målrettet for å fremme den indre motivasjonen hos gutter på 10. trinn i matematikk? For å svare på dette har jeg gjennomført kvalitative intervjuer med én lærer og fem elever på en stor ungdomsskole på Østlandet. Det vil bli presentert relevant teori som omhandler skolens målstruktur, betydning av faglig tilrettelegging, betydning av gode lærer-elev-relasjoner og betydningen av elevenes medbestemmelse i klasserommet. Viktige funn i oppgaven er blant annet at informantene anser gode lærer-elev-relasjoner som noe av det aller mest betydningsfulle for deres motivasjon, men også at andre faktorer som faglig tilrettelegging og medbestemmelse er viktig. Oppgaven gir en mer pedagogisk rettet fremstilling av forskningsspørsmålet enn en matematikkdidaktisk. English:
This thesis is based on the research question: How do teachers work continuously to promote the intrinsic motivation in mathematics for male students in 10th grade? To answer this question I have conducted qualitative interviews with one teacher and five students at a big secondary school at Østlandet. Relevant theory about different classroom structures for learning and the importance of professional facilitation, good teacher-student relations and the students’ self-determination in the classroom will be presented. An important result of this thesis is the informants’ opinions that good teacher-student relations are one of the most significant factors for intrinsic motivation. Other crucial factors are professional facilitation and self-determination. This thesis gives a more educational presentation of the research question rather than mathematics didactic.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.