• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Menneskeverd, anerkjennelse og den etiske fordringen.

Storeggen, Sondre Mariannesønn Øvre
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Storeggen.pdf (756.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2495921
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Abstract
Norsk:

Oppgaven undersøker sammenhengen mellom menneskeverdet, anerkjennelse og den etiske fordringen. Det gjøres ved å studere hvilken måte disse begrepene relaterer til hverandre, og om det er mulig å argumentere for en årsakssammenheng mellom dem. Oppgaven konsentrer seg om Axel Honneths anerkjennelsesteori og Knud Løgstrups tenkning om den etiske fordringen. For å belyse tema benyttes Odin Lysakers (2013) bok ‘Menneskeverdets politikk’ og Svein A. Christoffersens (1999) tolkning av Løgstrup. Oppgaven resulterer i en forening av menneskeverdet, anerkjennelse og den etiske fordringen og bidrar med et annerledes perspektiv på grunnlagsetikk og menneskeverd.
 
English:

This thesis examines the relationship between human dignity, recognition and the ethical claim. This is done by studying the way in which the concepts relate to each other, and whether it is possible to argue for a causal relationship between them. The thesis concentrates on Axel Honneth's theory of recognition and Knud Løgstrup’s thinking about the ethical claim. To illuminate the theme Odin Lysaker’s (2013) book 'Human Dignity Policy' and Svein A. Christoffersen’s (1999) interpretation of Løgstrup are used. The task results in a unification of human dignity, recognition and the ethical claim and adds a different perspective on basic ethics and human dignity.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit