Gjør naturfagen mer motiverende!
Abstract
Norsk:
Denne oppgaven handler om motivasjon hos elever, og hvordan ulike arbeidsmetoder motiverer elever i naturfag. Hvilken type motivasjon elever har, deres mestringsopplevelse og målsetting. Alt dette med en sammenheng til arbeidsmetodene praktisk arbeid, samarbeidslæring og tavleundervisning. Oppgaven forsøker å fortelle hvorfor elever finner spesielt disse tre arbeidsmetodene så motiverende i lys av tidligere forskning og teori om motivasjon og læring.
Gjennom en kvantitativ metode kommer det frem at elever liker best å jobbe i naturfag. Det å variere undervisningen som lærer er med på å motivere elevers læringsopplevelse. Hverdagen er ikke bare å sitte ved pulten å høre på læreren, men gir elevene nye opplevelser og erfaringer. Dette kan være en av grunnene for resultatene i denne undersøkelsen. Elever liker best å jobbe i grupper, gjøre praktisk arbeid og å ha tavleundervisning. Med kjennskap til disse resultatene kan lærere bli mer bevist på valg av arbeidsmetoder i sin undervisning. English:
This is an assignment regarding pupil’s motivation. How different working methods motivates pupils in science. Their kind of motivation, their experience of mastery and their objectives. All this in context of the working methods practical work, cooperative learning and blackboard tutoring. This assignment tells why pupils find these three working methods in particular motivating in the light of previously research on motivation and learning.
Through a quantitative method, it emerges that pupils like to work in groups and with practical work. The variation of tutoring may be a part of the pupil’s motivation and learning experience. They will not just sit at their desk and listen to the teacher every day, but get new experiences. This may be a reason for the results in this survey. Pupils likes best to work in groups, doing practical work and have blackboard tutoring. Teachers can be more conscious choosing their tutoring methods based on these results.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.