Dialoger i naturfagundervisningen.
Abstract
Norsk:
Temaet for studien er dialoger i naturfagundervisningen. Problemstillingen jeg har søkt å finne svar på er: Hvordan kan dialoger fremme læring i naturfag? Studien viser at lærers valg av kommunikativ tilnærming har stor betydning for dialogens utvikling, og dermed elevenes læring i faget. Resultatene peker også på at bruk av ikke-rike spørsmål og åpne spørsmål ikke utfordrer elevene med hensyn til tenkning og diskusjon. Elevenes læringsutbytte er dermed redusert. ”Teachable moments” kan være planlagt, men kan også oppstå spontant. Resultatene indikerer at planlagte ”teachable moments” må planlegges godt for å utnyttes på en god måte. English:
The theme for this study is the use of dialogs in science education. The question I am trying to enlighten is: How can dialogs encourage learning in the teaching process of science? The study shows that the teacher’s choice of communicational approach is of great importance to the development of the dialog, and in return the pupils understanding of the subject. The results suggest that the utilization of questions asking about facts and open questions, do not challenge the pupils in regard to thinking and discussion. The pupil’s benefit of the teaching will therefor also be reduced. “Teachable moments” can be planned in advance, but can also occur spontaneously. The results indicate that the planned “teachable moments” must be well planned in order to make the most of these moments.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.