Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRype, Øyvind
dc.date.accessioned2018-04-26T12:52:01Z
dc.date.available2018-04-26T12:52:01Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2496185
dc.descriptionBacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Oppgaven min er basert på forskning som har kartlagt resultatene fra internasjonale leseprøver. Resultatene peker med noen unntak, i jentenes favør. Hvorfor er det slik? Biologer og kognitive forskere hevder at forskjellene kan ligge i hjernen. Noen skylder på den feminiserte skolen, med visstnok lite hensiktsmessig læremetoder. Andre har fokusert på endrede kjønnsroller, hvor bøker og lesing blir sett på som ‘ukult’. I dette ligger det også en trussel mot guttenes maskulinitet. Min oppgave setter denne teorien opp imot barnehagen og hevder den må ha en rolle i denne nedadgående spiralen. Hvordan kan barnehagen og samfunnet for øvrig være en avgjørende faktor for å hjelpe fremtidige generasjoner av gutter til å begynne å lese bøker?nb_NO
dc.description.abstractEnglish: My thesis is based on research that focus on boys’ reading in school and how they score in international reading assessments. The results are, with some exceptions, in favor of the girls. Why is that? Biologists and cognitive researchers claim the brains differentiate. Some blame the feminized school, with its supposed inadequate teaching methods. Other focus on changed gender identities, in which books and reading have been labeled ‘uncool’. By proxy, this also threatens boys’ masculinity. My thesis utilizes this research and makes a claim that the preschool requires a role in this downward spiral. How can preschool and the community be a deciding factor, in which will help future generations of boys to pick up the book?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectgutternb_NO
dc.subjectlesingnb_NO
dc.subjectbøkernb_NO
dc.subjectrollemodellernb_NO
dc.subjectbarnehagennb_NO
dc.titleGutter og bøker i barnehagen.nb_NO
dc.title.alternativeBoys and books in preschool.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber31nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel