Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrøm, Liv
dc.date.accessioned2018-04-26T13:13:58Z
dc.date.available2018-04-26T13:13:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2496194
dc.descriptionBacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut om friluftsliv i barnehagen, har noe å si for de minste barnas motoriske kompetanse. Jeg har tatt for meg barn i alderen 1-3 år, som går i en tradisjonell barnehage. I denne alderen utforsker barna sin egen kropp, tar til seg erfaringer, og tilegner seg sitt motoriske grunnlag. Jeg har undersøkt om friluftslivet har noe innvirkning på den motoriske kompetansen hos de minste barna. Min problemstilling ble derfor: «Hvordan kan friluftsliv i barnehagen styrke de minste barnas motoriske kompetanse?». Oppgaven er gjort ved å foreta en kvalitativ undersøkelse, der jeg observerte en barnegruppe på tur, og intervjuet ansatte på en småbarnsavdeling. Med utgangspunkt i undersøkelsene, har jeg drøftet mine svar opp imot faglitteraturen. Jeg registrerte at det var likheter mellom det informantene erfarte, mine funn, og det som er skrevet i faglitteraturen. Det å være ute i ulike miljøer, gjør at barna får en allsidighet og styrke i kroppen som gir barna et sterkere motorisk grunnlag. Jeg har kommet frem til at friluftsliv for de minste barna i barnehage, har noe å si i forhold til hvordan barnas motorikk blir styrket. Mine funn i den utvalgte barnehagen bekrefter faglitteraturens understreking, av at aktiv bruk av naturen styrker barns motorikk.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: In this task, I wanted to find out if outdoor life in a kindergarten has something to say for the motoric skills for the smallest children. I`ve been working with children from the age 1 – 3 years old in a traditional kindergarten. In this age, children explore their own body, they get some experiences and acquire their motoric basis. I have been examined whether an outdoor life will have an impact for the motoric competence among the smallest children. Therefor I came up with this issue: “How can outdoor life in a kindergarten strengthen the motoric skills among the smallest children?” In this task, I have been taken a qualitative examination and observed a group of children on a trip, out in the nature. I have also had an interview of the employees on a section for small children. Based on the results, I have discussed the answers up against the literature. I could clearly see that it was similarities between the informants, the things I found out and the literature. Children get versatile and strength in their body by being outside in different surroundings, and they get a stronger motoric basis. To sum up my results, I have found out that outdoor life for the smallest children in a kindergarten, has an effect how children`s motor skills are strengthened. My findings in this selected kindergarten confirms the underscore in the literature by using the nature active, the children`s motoric skills will be strengthened .nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectmotorikknb_NO
dc.subjectfriluftslivnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.titleFriluftsliv og motorikk i barnehagehverdagen.nb_NO
dc.title.alternativeOutdoor life and motoric skills in a kindergarten - an everyday life.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber36nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel