Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerget, Inger Kari
dc.date.accessioned2018-04-27T11:10:28Z
dc.date.available2018-04-27T11:10:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2496351
dc.descriptionBacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne bacheloroppgaven handler om barns opplevelser av overgangen fra barnehage til skole, og i hvilken grad de opptrer som subjekter i denne overgangen. Jeg har jobbet ved begge institusjonene og var derfor opptatt av temaet. Ved at jeg ville skrive oppgaven fra barns perspektiv landet jeg på følgende problemstilling: På hvilke måter fremtrer barnet som subjekt i overgang/sammenheng mellom barnehage og skole? Gjennom intervju med barn samlet jeg informasjon. I arbeidet fant jeg ut at det er et område som det er lite forsket på. Det ligger heller ikke klare retningslinjer for hvordan overgangen skal foregå. Men det er utarbeidet en veileder som sier noe om hvordan overgangen kan løses. I drøftingsdelen har jeg også lagt spesielt vekt på lek og læring da jeg opplever at dette var noe barna var opptatt av. Gjennom arbeidet fant jeg ut at barna får ta liten del i hvordan overgangen skal forgå, og at syn på barn endres noe i det de begynner på skolen.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This bachelor thesis is about children's experiences of transition from kindergarten to primary school , and the extent to which they act as subjects in this transition. I have worked at both institutions and was therefore concerned with the issue. By that I would write the statement from child's perspective. I landed on the following question: In what ways appears the child as a subject in transition/connection between kindergarten and school? Through interviews with children I gathered information. There is little research on the area. There is no clear guidelines for how the transition will take place. But there is prepared a guide which says something about how the transition can be solved. In the discussion section I've also added special emphasis on play and learning, as this was something the kids talked about. Through my work I found that the children get to take little part in how the transition will take place, and that the view of children changes when they start at school.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectbarnehagennb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.subjectovergangnb_NO
dc.titleFra eldst til yngst – fra barns perspektiv.nb_NO
dc.title.alternativeFrom oldest to youngest- children’s perspective.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber35nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel