Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJørgensen, Hanne Westmo
dc.date.accessioned2018-04-27T11:59:17Z
dc.date.available2018-04-27T11:59:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2496392
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I denne oppgaven er det undersøkt hvordan begrepsforståelse kan øke elevenes begrepsforståelse gjennom ulike arbeidsmetoder. Jeg utførte en kvalitativ studie hvor jeg ved hjelp av rammeverket ”fra ord til begrep” analyserte fire elevers prøver og rapporter i naturfag for å undersøke hvordan elevene anvendte seg av noen relevante begreper. Funnene drøftet jeg opp mot relevante teorier som sier noe om begrepsforståelse og det naturfaglige språket. Resultatene mine kan kun antyde at varierte arbeidsmetoder kan øke begrepsforståelsen. De antyder også hvordan elevene anvender begreper i ulike vurderingsformer. Oppgaven begrunner viktigheten av det å utvikle en god begrepsforståelse som er grunnleggende for menneskers allmenndannelse.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This bachelor assignment I have studied how conceptual understanding can increase the understanding of the students through different working methods. I performed a qualitative study using the framework "From word to concept". I analyzed the assignmentresults of four students' to investigate how the students used different concepts in science. I discussed the results and relevant theories about conceptual understanding and language in science with teaching methods. The methods that have been used are described. My results can only indicate that some teaching methods can increase the conceptual understanding. They also indicate how the students use concepts in different assessment methods. This thesis shows the importance of developing a conceptual understanding that gives the fundamental to develop a general education in a democratic society.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectbegrepsforståelsenb_NO
dc.subjectnaturfagnb_NO
dc.titleBegrepsforståelse og arbeidsmetoder i naturfag.nb_NO
dc.title.alternativeConceptual understanding and teaching methods in science.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber42nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel