«Når enden er god, er allting godt» - en studie om læringsutbytter av lekser.
Abstract
Norsk:
Denne oppgaven handler om hvordan lekser kan øke elevenes læringsutbytte. I et forsøk på å finne ut av dette, setter oppgaven forskjellige resultater fra undersøkelser gjort om dette emnet, opp mot hverandre. Resultatene fra undersøkelsene er varierende – noen mener at lekser påvirker læringsutbyttet til elevene positivt, mens andre mener lekser har liten, om ingen effekt. Teoriene om lekser blir også sett i lys av forskjellige læringsteorier, og Honneth sin anerkjennelsesteori. Denne anerkjennelsesteori er ikke designet for skolen, men det er en teori som gjelder mennesket. Dette gjør den ekstra interessant å se i sammenheng med lekser. Konklusjonen i denne oppgaven er at lekser kan øke læringsutbyttet til elevene dersom de blir gjort på riktige premisser. English:
This bachelor thesis concerns how homework can enhance the learning outcome of students. In an attempt to find out, the paper compares results from different studies on the subject. Results from the studies vary - some conclude that homework has a positive influence on studentsʼ learning, whereas others suggest they have little, if any influence at all. Theories on homework are also seen in light of various learning theories, as well as Honnethʼs theory of recognition. This theory is not designed for school or education, but it is one that concerns the human being. This makes it extra interesting to see it in the context of homework. The bachelor thesis concludes that homework can improve studentsʼ learning outcome if executed on the right premises.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.