Mikro- og makronivå i kreative fortellinger
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2498488Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid. Problemstillingen min er: «Hvordan bruker elevene mikro- og makronivå gjennom å skrive kreative fortellinger i naturfag, og hvordan viser elevene sammenhengen mellom disse nivåene?»
For å besvare denne problemstillingen, har jeg samlet inn datamateriale fra en 8. trinns klasse, og valgt ut 6 kreative fortellinger som jeg har analysert nærmere. I drøftingsdelen har jeg sett på hvordan utvalget bruker mikro- og makronivået og hvordan de viser sammenhengen, med hensyn til at de også ha skrevet en kreativ fortelling. Dette har jeg også sett i lys av relevant fagteori og tidligere forskning.
Av dette fant jeg ut at gjennom å skrive kreative fortellinger bruker elevene mikro- og makronivå variert, men at det avhenger formålet ved bruken og hvor trygge de er på fagstoffet. Sammenhengen mellom nivåene kom hovedsakelig frem på to ulike måter, der begge måtene viste en god forståelse. English:
This bachelor thesis is based on a qualitative research method. My research question is: “In what ways does the students use micro and macro levels through creative writings, and how will they show the correlation between these levels?”
In order to answer this research question, I have collected data material from an 8th. grade class, and chosen 6 creative writings that I have analysed closer. In the discussion, I have looked at how they used the micro and macro level and how they have shown corellation between them, with respect to their creative writings. I have seen this in the light of relevant theory and previous research.
I discovered in this project that through creative writing, the students use micro and macro level with variety, but it depends on the purposes of the use, and how comfortable they are when it comes to the subject material. The connection between the levels were shown in mainly two different ways, where both showed good understanding.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.