Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLoktu, Thea Amanda Hansen
dc.date.accessioned2018-05-18T08:00:36Z
dc.date.available2018-05-18T08:00:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2498495
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Temaet for oppgaven er mestring og dysleksi og omhandler hvorfor og til dels hvordan en særlig skal legge til rette for mestring hos elever med dysleksi. Oppgaven er fundert i både et samfunnsmessigperspektiv og et individperspektiv. Bacheloren søker å finne de momentene som påvirker læring for denne gruppen, med fokus på det helhetlige mennesket. Problemstillingen lyder slik: Hvorfor legge særlig til rette for mestring hos elever med dysleksi? Oppgaven legger særlig vekt på Bandura og hans to verk, Self-Efficacy (1997) og Social learning theory(1977). Bandura(1977;1997) er en viktig kilde til å forstå mestring og dets betydning for læring. Forskningsrådets temanotat om frafall i skolen(2013) , barneombudets fagrapport ”uten mål og mening”(2017) samt Klinkenbergs (2016) samling av ulik forskning gjort på preventivt arbeid har vært med på danne grunnlaget for besvarelsen. Drøftingen basert på oppgavens teoretiske grunnlag og de funn viser i stor grad at det er nødvendig for individene i skolen og samfunnet at denne gruppens utfordringer blir møtt med særlig støtte og preventivt arbeid. Elevene i denne gruppen har store skolefaglige utfordringer, relatert til internaliserte vansker, frafall og utenforskap. Elevene i denne gruppen utrykker også mistrivsel som påvirker både skolegang og selvfølelse i stor grad. Samtidig viser funn i oppgaven at elever med dysleksi har større sjanse for å falle fra i skolen.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The subject of this thesis is mastery and dyslexia. The thesis question is as follows: How can one adapt the education to promote mastery in dyslectic pupils? In order to answer the thesis question, a variety of literature, subject articles and research reports have been applied. The thesis especially emphazes Bandura and his works: self-efficacy (1997) and social learning theory (1977). Bandura has become an important source in understanding the importance of mastery for dyslectic pupils. Forskningsrådets(2013) note on the rate of pupils quiting education, Barneombudets rapport: ”uten mål og mening”(2017, as well as Klinkenberg´s(2016) sampling of different research on preventional work have also become the background of this inquiry. The discussion, based on the theoretical foundation of the thesis, shows to a large degree the necessity of this group being met with special support and preventive effords, both in school and in society as a whole. The pupils inherent in this group struggles to a larger degree with challenges tied to school subjects, internalized challenges, and they express a malcontent which influences both education and self-perception to a large degree.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.subjectdysleksinb_NO
dc.subjectavkodingnb_NO
dc.subjectfonologinb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleDu er god nok! Litteraturstudie om tilrettelegging av mestring for elever med dysleksi.nb_NO
dc.title.alternativeYou are good enough!nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber35nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel