Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPaulsbyen, Robin
dc.date.accessioned2018-06-12T12:56:42Z
dc.date.available2018-06-12T12:56:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2501317
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne kvalitative undersøkelsen tar for seg temaet Cooperative learning, og hvordan metoden kan være med på å utvikle den sosiale kompetansen til elevene i skolen. Den sosiale kompetansen til elevene er en grunnleggende forutsetning for at de skal kunne forholde seg til og handle i en sosial virkelighet, hvor det i økende grad stilles krav til individuelle ferdigheter, og til individets plassering innenfor felleskapet (Utdanningsdirektoratet, 2011). Utviklingen av sosial kompetanse har stor påvirkning på faktorer som læringsmiljø, samarbeidsferdigheter og forebygging av mobbing (Kagan & Stenlev, 2006). Funnene i oppgavene viser at Cooperative learning blir benyttet som et verktøy for å bedre en rekke ferdigheter hos elevene, og ikke bare den sosiale kompetansen. Skolene i denne undersøkelsen utfordrerer elevene til å samarbeide, kommunisere og ta avgjørelser i trygge omgivelser, med fokus på å bedre den sosiale kompetanse hos hver enkelt, og læringsmiljøet i klassen.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This qualitative task addresses the topic of Cooperative Learning, and how the method can help develop the social competence of the students in school. The social competence of the students is a basic precondition for being able to relate to and act in a social reality, with increasing demands on individual skills and the individual's position within the community (Utdanningsdirektoratet, 2011). The development of social competence has a major impact on factors such as learning environment, cooperation skills and the prevention of bullying (Kagan & Stenlev, 2006). The findings in this thesis show that Cooperative Learning is being used as a tool to improve a variety of skills, and not just the social skills. The schools in this survey are working on the method in a way that make the pupils challenged to collaborate, communicate and make decisions in a safe environment, focusing on improving the social skills of each individual and the learning environment in the class.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectcooperative learningnb_NO
dc.subjectCLnb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjectsosiokulturell læringnb_NO
dc.subjectsamarbeidnb_NO
dc.subjectlæringsmiljønb_NO
dc.titleCooperative learning, og utviklingen av sosial kompetansenb_NO
dc.title.alternativeCooperative learning, and the development of social competencenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber38nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel