Elevaktivitet i sexsualundervisning.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2504385Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne oppgaven belyses hvordan underviningsmetoden kan påvikrer elevens tilegnelse av kunnskap, gjennom å se på elevaktivitet kontra tradisjonell undervisning i naturfag med tema prevasjonsmiddler. Det har blitt gjennom ført en før og etterprøve med mål om å se elevens subjektiv tilegnelse av tema prevensjonsmidler. Samt observasjoner i undervisningsøkter i to tiende klasser, med fokus på grad av forståelse og anvendelse av kunnskap, aktivitet/engasjement og begrepsforståelse. Videre har relevant teori om varierte undervisningsmetoder, tilpasset opplæring, motivasjon og seksualundervisning blitt presentert, i tillegg til hvilken metode som ble brukt og hvorfor. Teorien har blitt sett på i sammenheng med de utvalgte resultatene. Ut fra før og etterprøven, samt observasjonen kan det se ut som at undervisningsmetoden har en betydning for elevens tilegnelse av kunnskap. Men at variasjon blant undervisningsmetodene har stor påvirkning på elevens motivasjon og om de føler at opplæring er tilpasset til hvert enkelt individ. English:
This assignment presents two different teaching methods, and how these teaching methods effected pupil’s knowledge of something in the same subject. The classes 10 C and 10 D, were pupils in 10th grade, and the theme was contraceptives in natural science. In 10 C they had a traditional lesson (lecture) and in the other class they had pupil activity. Before these two lessons, the pupils had a pre- test and after the lessons they had the same test one more time. A tutor and several other teachers observed the lessons; the pupil’s activity during the lessons, motivation, conception and use of new knowledge.
Different theories describe and support the statements in the assigment.
At the end of the assignment findings and statistics from the pupils present facts about how the methods had influenced the pupils learning outcome.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.