Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStadsvold, Kristin Storbråten
dc.date.accessioned2018-07-10T09:06:00Z
dc.date.available2018-07-10T09:06:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504963
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This study examines how the school system optimally can work to accommodate students who experience the separation of their parents. It focuses on youth in the ages of 12-16. The theoretical emphasis regards mental health, co-operation between the school and home, and legal regulations concerning the rights of children in this age-group. This study takes into consideration Bronfenbrenner's ecological systems theory of development. In order to complete the study, qualitative research methods such as correspondence and personal interviews have been conducted. Three experienced middle school teachers answered questions about how they have worked to accommodate and respond to students experiencing divorce or separation in the home. The analysis of the research results is divided into three categories, which are the teacher’s follow-ups of the student, characteristics of students who experience separation between parents, and the cooperation between the school and the home. Bronfenbrenner's ecological systems theory of development is used in order to show how the separation of their parents affects the lives of young students, and in particular, to show how the school system can contribute positively and offer support. The ecological systems theory of development is used in the discussion in order to look at students individually, and how the parents separating affects the different levels of the model. The model is also used to draw parallels to the different factors that may influence students’ life and development, where Berg (2012, p. 34) finds that students’ mental health is one of the most decisive factors for learning. Despite the fact that parents separating is not the sole cause of mental health problems for young students, the study indicates that the separation of parents can be a significant causal factor. In this way the teacher’s involvement is crucial in order for the young student’s well-being at school, and may also be important for further collaboration with the student’s home.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne studien tar for seg hvordan skolen på best mulig måte skal møte og ivareta de elever som opplever samlivsbrudd mellom foreldrene, med et fokus rettet mot ungdom i alderen 12-16 år. De teoretiske hovedområdene er knyttet til ungdommens psykiske helse, skole-hjem-samarbeid, lovreguleringer som omhandler ungdommens rettigheter og teori om Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. For å finne svar på studien blir de kvalitative forskningsmetodene intervju og brevmetode benyttet. Tre erfarne kontaktlærere som arbeider på ungdomstrinnet stilte opp som informanter og svarte på spørsmål fra en vedlagt intervjuguide som omhandlet hvordan de møtte og ivaretok elever i samlivsbrudd. Analysen av resultatene fra forskningsarbeidet er delt inn i tre kategorier, som omhandler lærerens oppfølging av ungdommen, kjennetegn på elever i samlivsbrudd og skole-hjem-samarbeid ved samlivsbrudd. Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell brukes til å vise hvordan et samlivsbrudd mellom foreldrene påvirker ungdommens oppvekst, med en særlig vekt på hvordan skolen kan fungere som støttespiller og bidragsyter. Den utviklingsøkologiske modellen brukes videre i drøftingen for å se ungdommen fra individnivå og hvordan samlivsbruddet påvirker modellens ulike nivåer. Modellen brukes også til å trekke paralleller til de ulike faktorene som kan påvirke ungdommers oppvekst, hvor Berg (2012, s. 34) ser på elevens psykiske helse som en av de viktigste forutsetningene for læring. Selv om foreldrenes samlivsbrudd alene ikke årsaken til en dårligere psykisk helse hos ungdommen, viser studien at samlivsbruddet kan fungere som en bidragsyter og risikofaktor. Slik sett er lærerens oppfølging avgjørende for at ungdommen skal ha det bra i skolehverdagen, samtidig som det kan være gunstig for videre samarbeid med hjemmet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectungdomsskolennb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectsamlivsbruddnb_NO
dc.subjectskilsmissenb_NO
dc.subjectskole-hjem samarbeidnb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.title”Da vår trio ble delt i to”nb_NO
dc.title.alternative”When the three of us were split down the middle”nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber45nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel